Ledenraadpleging openbreken 'akkoord centralisatie personele bijsturing' medewerkers rangeren

FNV Spoor zorgt voor loongarantie

Door Redactie 25 augustus 2023

In het sociaal plan 'Centralisatie Personele Bijsturing' van mei 2021 is afgesproken dat voor de medewerkers rangeren gedurende 3 jaar na datum implementatie geen Functiewaarderingstraject (FUWA-traject) plaats zal vinden. Reden van deze afspraak was dat medewerkers vreesden na de centralisatie van collega’s Personele Bijsturing naar de Landelijke Personele Bijsturing (LPB), NS de functie lichter zou waarderen.

Verlaten treinspoor

Zaken zijn gewijzigd

Met deze afspraak moest voorkomen worden dat de medewerkers in salaris zouden terugvallen. Toen dus een logische afspraak. Maar in de praktijk ervaren zij dat de functie na die centralisatie juist zwaarder en complexer is geworden. Nadat de medewerkers te horen kregen dat de functies van het LPB na een FUWA-traject hoger is gewaardeerd en er ook ophef ontstond vanwege de communicatie door NS daarover, heeft FNV Spoor enkele digitale ledenbijeenkomsten georganiseerd. Ook het management is met de medewerkers in gesprek gegaan. Onze leden gaven bij FNV Spoor, en ook aan het management, duidelijk aan dat wat hen betreft de functie van medewerker rangeren ook middels een FUWA-traject opnieuw gewogen dient te worden. NS geeft terecht aan dat op dit moment alleen maar mogelijk is, indien de vakbonden hiervoor toestemming geven. Dit vanwege de bovenstaande afspraak uit 2021, die tot medio 2024 loopt.

Leden hebben het laatste woord

Aangezien de bovenstaande afspraak onderdeel is van het akkoord dat onze leden in meerderheid hebben goedgekeurd, dienen wij daarom nu onze leden te raadplegen of zij akkoord zijn deze passage uit het akkoord van 2021 op te heffen. Als de meerderheid van de leden werkzaam als medewerker rangeren daarmee akkoord zijn, kunnen wij aan NS mededelen dat wij akkoord zijn op korte termijn een FUWA-traject voor de functie van medewerker rangeren op te starten.

Ook niet leden mogen aangeven of men wel of niet akkoord is, maar uiteindelijk geven de stemmen van de FNV Spoor leden de doorslag. Ben je nog geen lid, maar wil je dat jouw stem ook meetelt? Dan is het nu het juiste moment lid te worden. Dan telt je stem niet alleen in dit verhaal mee, maar ga je samen met alle andere FNV Spoor leden voortaan altijd over inzetten en resultaten van FNV Spoor. Klik hier om lid te worden.

FNV Spoor heeft voor loongarantie gezorgd

Toen NS ons benaderde met de vraag of wij akkoord zijn dat NS ondanks de afspraak uit 2021 met een FUWA-traject voor de medewerkers rangeren, hebben wij voorgesteld dat NS de positieregeling uit de cao van toepassing zou verklaren. NS is hiermee akkoord gegaan. Daarmee voorkomen we dat, indien de functie onverhoopt lager gewaardeerd wordt, de werknemers na enige tijd in inkomen erop achteruit gaan. Voor werknemers die nog niet in de max van de loonschaal zitten, blijft het “perspectief” ook gelden. Dat houdt in dat de toekomstige treden ook worden toegepast. Uiteraard binnen de daarvoor geldende regels.

Kijk voor de volledige regeling en de enkele voorwaarden van de positieregeling in jullie cao (art 90 – positieregeling). Voor nieuwe medewerkers rangeren zou in dan de lagere loonschaal gaan gelden.

Breng je stem uit

Ben je medewerker rangeren? Dan kun je nu je stem uitbrengen.

Ga naar het stemformulier

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.