Grote meerderheid leden FNV Spoor stemt voor cao NS

Stakingen definitief van de baan

Door Redactie 11 oktober 2022

Op 10 oktober jl. sloot de stemming over het onderhandelaarsakkoord voor de cao NS. Een ruime meerderheid (81%) van de FNV-leden heeft ingestemd met het akkoord. Ook de leden van de andere bonden hebben voor het onderhandelingsresultaat gestemd. Daarmee is jouw nieuwe cao met een looptijd van 1 juli 2022 tot 1 januari 2024 een feit! En de stakingen zijn nu definitief van de baan.

Grote meerderheid leden FNV Spoor stemt voor cao NS

Uitslag ledenraadpleging

Na de digitale informatiesessies, waar leden vragen over het resultaat konden stellen, is onze ledenraadpleging gestart. Van 23 september tot en met maandag 10 oktober konden jij en je collega’s bij de NS, een stem uitbrengen.

De uitslag is:

• Voor: 81%
  • Tegen: 18%
  • Onthouding: 1%

Trots op het resultaat

Na 6 dagen van stakingen zijn we met NS  tot een akkoord gekomen met een looptijd van 18 maanden (1 juli 2022 tot 31 december 2023). Met onder meer een structurele loonsverhoging van gemiddeld 9,25% en twee keer een uitkering van € 1000,-. Verder vervallen de jeugdloonschalen en wordt het minimum uurloon € 14,-.  Ook komt er een reparatie voor inflatiestijging. De werkgelegenheidsgarantie en het sociaal plan worden tot 1 januari 2026 verlengd. In de media werd al gesteld dat dit mooie resultaat als voorbeeld voor veel sectoren zal gaan gelden.

Wij zijn trots! Niet alleen op het resultaat. Ook trots op onze actieleiders en trots op alle stakende leden. Zonder jullie was dit nooit tot stand gekomen.

Lees het volledige cao-resultaat

Werkdruk versus capaciteit

Wij beseffen dat dit mooie cao-akkoord niet de oplossing is voor het verlichten van de werkdruk. Wel is een goede cao essentieel om de nu al 2.200 vacatures ingevuld te krijgen en te houden. Zoals vorige week al kenbaar gemaakt, gaan wij met NS in gesprek. Dit gesprek heeft als doel de werkdruk voor het personeel te verlichten en te kijken of we tot afspraken kunnen komen die ervoor zorgen dat er niet verder hoeft te worden afgeschaald. De andere vakbonden hebben inmiddels ook laten weten op de uitnodiging van NS in te gaan. Zodra er nieuws is, komen we hierover bij je terug.