FNV Spoor werkt mee aan noodplan NS

Om capaciteit te verhogen en werkdruk te verlagen

Door Redactie 26 oktober 2022

Zoals aangekondigd, heeft FNV Spoor op initiatief van NS overleg met haar directie gevoerd. Doel was om tot afspraken te komen om verdere afschalen te voorkomen. Als voorwaarden heeft FNV Spoor gesteld dat, indien we tot een noodplan komen, dit uiteraard gegarandeerd tijdelijk moet zijn. Daarnaast moet de werkdruk van het personeel, door de gemaakte afspraken, ook verlaagd worden.

FNV Spoor werkt mee aan noodplan NS

De concrete vraag van NS

In haar brief vraagt NS of bonden akkoord gaan dat gedurende 2023 beveiligers ingezet worden  om als ‘tweede mens’ ingezet te kunnen worden op treinen die op grond van de afspraken die hierover eerder met elkaar zijn gemaakt, dubbel worden bemenst (inclusief de BEKE-treinen).

In het overleg met de Raad van Bestuur op donderdag 29 september zijn er nog meer plannen voor de korte en middellange termijn besproken.

Grote uitdagingen

FNV Spoor beseft dat NS voor grote uitdagingen staat. Op dit moment levert NS niet de kwaliteit die jullie altijd hebben geleverd en het liefst weer snel gaan leveren. Te volle treinen, te kort materieel, reizigers die niet mee kunnen, lange wachtrijen voor de winkels en balies, als die al bemenst zijn. FNV Spoor heeft daar de directie al jaren voor gewaarschuwd. Maar het heeft geen zin om terug te blijven kijken, al moet de directie wel van de geschiedenis leren.

Onder voorwaarden akkoord

FNV spoor heeft de directie aangegeven onder voorwaarden akkoord te gaan en aangegeven dat dit noodplan tot argwaan en zorgen leidt en velen vragen onder het personeel oproept. Het is aan NS de zorgen en argwaan weg te nemen en de vragen te beantwoorden.

De hoofdlijn van onze voorwaarden zijn:

• De Sociale- en Spoorwegveiligheid gaat boven capaciteit. Het credo blijft, “we werken veilig of we werken niet” en dat zal NS in schrift en gedrag dienen uit te dragen.
  • Het betreft een noodmaatregel die eindigt bij de nieuwe dienstregeling 2024. Vanaf dienstregeling 2024 zijn de huidige afspraken weer van toepassing, tenzij er nieuwe afspraken overeengekomen worden.
  • V&S mag niet gezien en ingezet worden als sluitpost van het vanuit deze noodmaatregel tijdelijke inzetmodel.
  • De inzet van beveiligers moet ook zorgen voor meer ruimte voor verlof.
  • Maak ook gebruik van andere opties de capaciteit te vergroten.

Lees onze brief van 24 oktober aan NS met alle voorwaarden en vragen

Lees ons eerdere nieuwsbericht van 4 oktober 'De Rek is eruit bij NS, FNV Spoor treedt in overleg met NS'