FNV Spoor stelt NS ultimatum

Binnen een week akkoord met cao-eisen, anders acties en stakingen!

Door Redactie 5 augustus 2022

FNV Spoor heeft een ultimatum naar NS verstuurd. Daarin staat dat NS binnen een week akkoord moet gaan met onze cao-eisen. Gaat NS niet akkoord? Dan volgen er op korte termijn acties en stakingen op en rond het spoor.

FNV Spoor stelt NS ultimatum

Actiebereidheid is groot

Het is doodzonde dat NS het zover heeft laten komen. Alle NS’ers hebben tijdens corona als werknemers in een cruciale sector Nederland mobiel en bereikbaar gehouden, die laten zich nu niet met een appel en een ei afschepen. Je ziet dan ook dat een meerderheid van meer dan 90% van de leden het laatste NS cao-bod heeft afgewezen en tot acties bereid zijn.

Overlast onvermijdelijk, maar ook in het belang van de reizigers

Wij, en jullie ook, beseffen heel goed dat we gedurende de acties de reizigers raken. Het is spijtig dat jullie directie het zover laat komen, maar de overlast is onvermijdelijk en uiteindelijk ook in het belang van de reizigers. We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt. Daardoor vraagt NS steeds meer van jullie flexibiliteit en ligt de werkdruk onverantwoord hoog. Door het tekort aan personeel vallen treinen uit en de sociale veiligheid staat ernstig onder druk. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren. Met ook goede afspraken over meer sociale en gezonde roosters. Alleen dan kan NS de vacatures weer gaan invullen en de leegloop verder tegenhouden. Daarmee wordt de dienstregeling voor de reizigers weer betrouwbaar en komt de service en sociale veiligheid weer op het eerdere hoge niveau.

Wij blijven jullie de komende tijd op de hoogte houden van alle ontwikkelingen.