Reactie FNV Spoor op eerste aanbod NS

Aftrap vierde onderhandelingsronde cao NS

Door Redactie 30 juni 2022

Met onderstaande tekst heeft FNV Spoor onderhandelaar Henri Janssen zojuist de vierde ronde van de cao-onderhandelingen bij NS afgetrapt.

Onderhandelingsdelegatie FNV Spoor

‘Beste NS cao-onderhandelingsdelegatie. Na 3,5 dag van samenzijn, waarin NS enkel verdiepingsvragen over enkele van onze concrete cao-voostellen heeft gesteld en diverse van de NS voorstellen heeft toegelicht, heeft NS afgelopen woensdag uiteindelijk een zoals de NS delegatie het noemt een “integraal cao-aanbod” op tafel gelegd. Wij stellen het op prijs dat NS eindelijk met een inhoudelijke voorstellenbrief komt.’

NS stuurt aan op actietraject

Zoals FNV Spoor vaak aangegeven heeft: indien men rust in haar organisatie wenst, moet je de verschillen klein maken. Wil je herrie in de organisatie? Dan moet je de verschillen groot houden. Het heeft er alle schijn van dat de NS onderhandelingsdelegatie op dit moment aanstuurt op een stevig actietraject. Want, met dit aanbod van NS zijn de verschillen helaas alleen maar groter geworden.

Tot op heden is NS niet bereid om

• Automatische prijscompensatie af te spreken.
  • Koopkracht voor uw werknemers te verbeteren.
  • Een leefbaar minimumloon af te spreken.
  • Niet bij dragen aan de noodzakelijk verbetering voor het pensioen.
  • De RVU te verlengen.
  • Een cao voor iedereen af te spreken.
  • Geen werkgelegenheidsgarantie te verlengen.

NS is wel bereid om

• De koopkracht van de werknemers te verslechteren.
  • Het seniorenbeleid en daarmee het duurzame inzetbaarheidsbeleid te verslechteren. Want ook de jongere werknemers hebben op een reëel moment bijvoorbeeld de RO-regeling  nodig om fit de eindstreep te halen.
  • Nog meer flexibiliteit van de werknemers te vragen.
  • Nog meer roofbouw op de werknemers te plegen.

Reële voorstellen

Diverse van onze voorstellen betreffen zeer reële voorstellen voor enkele beperkte groepen medewerkers. Laten we hun belang niet onder sneeuwen, denk aan:

• Dat indien de werknemer in arbeidstijd, inclusief de reistijd woon-werk, persoonlijke schade heeft geleden de werkgever de vervangingswaarde 100% vergoed.
  • Ons voorstel dat als gevolg van een dienst, waarvan de dagelijkse onafgebroken rusttijd buiten de standplaats valt, de tijd die de acht uur overstijgt als arbeidstijd zal worden beschouwd.
  • De maaltijdvergoeding voor diegene die ergens werkt waar men geen gebruik van de pauzepas kan maken.

En hier geldt zeker niet dat opsommen uitsluiten is. Alle cao-voorstellen die FNV Spoor op 9 mei NS heeft toegestuurd, zijn belangrijke verbeteringen voor de cao en hebbende steun van de FNV Spoor leden.

Klap in het gezicht

Tijdens de vierde onderhandelingsronde gaat FNV Spoor puntsgewijs is op het “integraal” aanbod van NS. Een aanbod wat de FNV Spoor leden als een klap in hun gezicht hebben ervaren. Een miskenning van hun vakman/vrouwschap en loyaliteit aan het bedrijf en de reizigers. Tevens zal Henri Janssen namens FNV Spoor puntsgewijs ook onze eigen voorstellen doornemen.

Nu begint het pas echt

Enfin, nu NS vorige week eindelijk hun eerste aanbod op tafel heeft gelegd, beginnen de onderhandelingen pas echt. Uiteraard zullen wij namens FNV Spoor ons uiterste best doen om er pratend uit te komen. Maar niet ten koste van het mandaat wat onze leden ons hebben meegegeven. Helaas wordt dat mandaat steeds krapper en de verschillen steeds groter. Daarom constateren wij dat de kansen om er pratend uit te komen sterk zijn afgenomen. FNV Spoor zal haar leden tot acties moeten oproepen als we er pratend niet uitkomen. Het is aan de NS onderhandelingsdelegatie of zij bereid zijn de verslechteringsvoorstellen in te trekken en ons voldoende tegemoet te komen aan onze voorstellen.

Lees hier het aanbod van NS zelf en vergelijk dat met onze voorstellenbrief.