Ook nieuw bod TESO afgewezen door leden vakbond, overleg over acties volgt

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 29 juni 2022

Leden van vakbonden FNV en CNV hebben vanavond het nieuwe bod van TESO unaniem afgewezen. Vorige week deed de exploitant van de veerboot tussen Den Helder en Texel nog een nieuw bod voor een nieuwe cao nadat de vakbonden een ultimatum hadden gesteld.

De acties werden toen opgeschort, maar door het afwijzen van het hernieuwde bod komen die weer dichterbij.

Lutz Kressin, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Het bod van de werkgever was verbeterd, onder druk van de bonden en mogelijk acties. Dat dit bod toch is afgewezen heeft heel erg te maken met het ontbreken van vertrouwen richting de werkgever. De werknemers zijn erg op hun hoede en verwachten dat er altijd een addertje onder het gras zit.’

Corona

De huidige cao liep tot 1 januari 2020. Een onderhandelingsakkoord tussen vakbonden en werkgever werd door de leden begin 2020 afgewezen. Vanwege corona zijn de onderhandelingen pas in oktober 2021 hervat. Bij TESO werken 130 werknemers. De nieuwe cao, met een looptijd van een jaar, zou met terugwerkende kracht moeten ingaan vanaf 1 januari 2022.