Acties TESO opgeschort na nieuw bod werkgever

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 22 juni 2022

De dreigende acties bij TESO zijn opgeschort, omdat de werkgever een nieuw bod voor een nieuwe cao heeft gedaan. Leden van FNV die bij TESO werken overleggen volgende week over het bod, waarna een stemming volgt.

Lutz Kressin, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘Het bod is op verschillende punten verbeterd en op andere punten is er niets veranderd. Wat er uit de stemming komt, is dus nog ongewis.’

Ultimatum

FNV stuurde vorige week een ultimatum naar TESO, de exploitant van de veerboot tussen Den Helder en Texel. Als het bedrijf voor 23 juni om 06.00 uur niet akkoord zou gaan met onder meer een loonsverhoging van 5%, het afschaffen van de jeugdlonen en het recht op parttime werken, zouden er vrijwel zeker acties volgen. Dat is nu dus voorlopig opgeschort.

Eisen

Naast een loonsverhoging van 5% per 1 januari 2022 wil de vakbond ook dat er op 1 juli dit jaar gekeken wordt naar de algemene loonindex. Is die hoger dan 5% dan moet de werkgever dit verschil aanvullen. Daarnaast wil de vakbond dat er onderzoek komt naar het verwachte personeelsverloop en de mogelijkheid om werknemers boven de sterkte aan te nemen. Dit om de hoge werkdruk aan te pakken.

Corona

De huidige cao liep tot 1 januari 2020. Een onderhandelingsakkoord tussen vakbonden en werkgever werd door de leden begin 2020 afgewezen. Vanwege corona zijn de onderhandelingen pas in oktober 2021 weer hervat. Bij TESO werken 130 werknemers. De nieuwe cao, met een looptijd van een jaar, moet met terugwerkende kracht ingaan vanaf 1 januari 2022.