Derde ronde cao-onderhandelingen NS: NS op ramkoers

Waardering van NS voor werknemers ver te zoeken

Door Redactie 23 juni 2022

Na 2,5 dag om de hete brij heen draaien, heeft NS eindelijk een “integraal aanbod” gedaan om tot een nieuwe cao voor de NS’ers te komen.

Donkere wolken boven het spoor

Wat biedt NS niet

• Geen automatische prijscompensatie, laat staan koopkrachtverbetering.
  • Geen maximale pensioenopbouw.
  • Geen oplossing voor de ontevreden werknemers in Hoofdstuk 9 (Outputgerelateerd werken).
  • Geen afspraken voor zware beroepen voor jong en oud en dus ook geen verlenging RVU-regeling.

Wat biedt en wil NS wel

• Totaal 7,5% loonsverhoging met een looptijd van 33 maanden = 2,7272% op jaarbasis.
  • NS wil de ouderenregelingen koppelen aan de AOW-leeftijd = langer op deze regelingen wachten.
  • Urentotaal op basis van 4 i.p.v. de huidige 2 weken stellen. NS wil jullie dus nog flexibeler maken.
  • Vrijwillige 40-urige werkweek, waardoor NS minder tot geen bonus meer hoeven uit te keren als NS mensen vraagt WTV te verkopen.
  • Laagste bruto uurlonen verhogen naar € 14, maar dat geldt dan niet voor medewerkers die deels nog naar school gaan. Zoals de techniekschool en juist deze groep zit nu vaak onder de € 14 per uur.

Lees hier het aanbod van NS en vergelijk dat met onze voorstellenbrief.

Zwaar teleurstellend

FNV Spoor vindt dit aanbod zwaar teleurstellend. Jullie kunnen er een beetje meer salaris bij krijgen als jullie bereid zijn je met huid en haar aan NS te verkopen. Een sigaar uit eigen doos kun je het niet eens noemen. Over de rug van de werknemers probeert NS de capaciteitsproblemen te verkleinen en het duurzame inzetbaarheidsbeleid wordt nog verder verslechterd. De onderhandelingen zijn gisteren pas echt gestart en we zijn dus nog niet klaar met onderhandelen. Maar waar we al de hele tijd op hameren en wat steeds dichterbij lijkt te komen, is dat we de leden hoogst waarschijnlijk moeten oproepen om tot echte actie over te gaan. Ben je nog geen lid? Dan is dit een goed moment je bij ons aan te sluiten en jezelf en daarmee je collega’s nog sterker te maken.

Op donderdag 30 juni gaan de onderhandelingen verder. We houden jullie op de hoogte.