Werkgevers Zorgvervoer en Taxi komen met niks

Teleurstellende start cao-onderhandelingen

Door Redactie 31 mei 2022

Vrijdag 20 mei gingen de onderhandelingen voor de nieuwe CAO Zorgvervoer en Taxi van start. We ontmoetten onze collega’s van vakbond CNV en de vertegenwoordigers van de werkgevers (KNV) om onze voorstellen aan elkaar bekend te maken.

Werkgevers Zorgvervoer en Taxi komen met niks

Voorstellen FNV

Die voorstellen maakten we samen met jullie – via gesprekken en bijeenkomsten met (kader)leden en via de cao-enquête die jullie massaal hebben ingevuld. Samen kwamen we tot een lijst met 18 punten voor een betere cao, waaronder:

• een leefbaar loon van minstens €14 per uur voor iedere chauffeur;
  • toeslagen, flexibiliteit heeft een prijs;
  • gewerkte tijd = betaalde tijd, geen correctieminuten of onbetaalde pauzes meer;
  • volledige doorbetaling bij ziekte en geen wachtdag meer.

Voorstellen werkgevers: niks

Toen we onze voorstellen aan de werkgevers overhandigden, gebeurde iets bijzonders: we kregen een lege brief terug, zonder concrete voorstellen. Hadden de werkgevers dan helemaal niets in hun voorstellen staan? Ja, ze willen vooral duidelijk maken dat ze in zwaar weer zitten vanwege corona, de hoge inflatie en de alsmaar stijgende brandstofprijzen. Dat jij als werknemer ook je huur en energierekening moet betalen en ook graag wilt blijven eten, wordt niet gezien.

'Het voorstel van werkgevers is een natte scheet in het gezicht van degenen die het werk voor hen doen met lonen die de inflatie bij lange na niet kunnen bijhouden', concludeert kaderlid Paul, die namens de leden van FNV aan de onderhandelingstafel zat. 'Zwaar teleurstellend!', vindt ook kaderlid Annuska, 'ze nemen hun werknemers totaal niet serieus.'

Wij accepteren dit gedrag van de werkgevers niet. Wij willen dat ze ons serieus nemen en met een fatsoenlijk voorstel komen. Want jullie arbeidsvoorwaarden moeten beter!

Samen sterk

Alleen als we genoeg leden hebben, kunnen we een sterke vuist maken richting de werkgevers en kunnen we eisen waar jullie recht op hebben. Ben je nog geen lid? Sluit je dan nu aan bij vakbond FNV. Samen krijgen we een betere cao voor elkaar! Ben je al lid? Super! Ga ook eens met een collega in gesprek over lid worden van de bond. Want met hoe meer we zijn, hoe sterker we staan.

Uitslag enquête

Op de enquête voor de cao-voorstellen 2023 hebben meer dan 1.050 werknemers gereageerd. Dat is een mooi resultaat. Dank jullie allen voor deze input, die mede basis is voor de huidige cao-voorstellen. Lees hier de volledige rapportage.

Cao 2022 is algemeen verbindend verklaard

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 12 mei besloten tot algemeen verbindend verklaring van de bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst Zorgvervoer en Taxi. Dit is goed nieuws voor de sector. Vanaf 12 mei is de cao van toepassing voor alle zorgvervoer- en taxibedrijven in Nederland.