Cao-onderhandelingen NS: een tipje van de sluier

FNV Spoor gaat voor Automatische Prijscompensatie +

Redactie
Door Redactie 22 april 2022

Dinsdag 19 april is de FNV Spoor cao-commissie bij elkaar geweest. Op basis van de uitkomsten van onze massaal ingevulde enquête, het FNV arbeidsvoorwaarden beleid en wat we uit de vele gesprekken met onze leden hebben opgehaald, hebben we de contouren voor onze cao-voorstellen bepaald.

Cao-commissie

Massaal ingevuld

FNV Spoor leden, niet-vakbondsleden en leden van andere vakbonden hebben onze NS cao-enquête weer massaal ingevuld. Hieronder alvast enkele voorstellen die FNV Spoor namens onze achterban zal gaan inbrengen.

Koopkrachtverbetering 

Maar liefst 93,5% van de invullers is ervoor dat de Automatische Prijscompensatie (APC) in de cao komt te staan. Ook stellen de NS’ers dat naast de APC het ook weer tijd is de koopkracht te verbeteren. Dat is nodig omdat de lonen de afgelopen 3 jaar achtergebleven zijn bij de kosten om het huishouden draaiende te houden. 

Centen in plaats van procenten

Om de koopkracht te verbeteren stellen wij voor de lonen en salarisschalen met € 100 te verhogen. Door alle salarissen met centen in plaats van procenten te verhogen, zal het steeds maar toegenomen verschil tussen de topsalarissen en de laagste loonschalen afnemen. Wel zo eerlijk en solidair.

Jongeren en de arbeidsmarkt 

Iedereen ziet dat NS steeds meer moeite heeft vakmensen aan te nemen en zodra ze binnen zijn te behouden. De jongeren geven als reden van (mogelijk) vertrek over het algemeen 2 redenen op: de zware druk op de weekenden en de lage leeftijdsloontreden. FNV Spoor stelt voor de loontreden 15 jaar t/m 21 jaar (1 t/m 7) te schrappen. Hierdoor wordt NS voor jongeren weer een aantrekkelijke werkgever en is NS makkelijker in staat vacatures in te vullen en jongeren te behouden. Dat is voor al het personeel belangrijk, want omdat de basis niet op orde is, wordt de werkdruk op steeds meer plekken onaanvaardbaar en het opnemen van verlof bijna onmogelijk. 

Gezond en sociaal roosteren

FNV Spoor stelt voor dat iedere medewerker het recht heeft op een vierdaagse (x 9 uur) werkweek. Tevens stellen wij voor dat men maximaal 1 weekend om het weekend moet werken (1 om 1). Parttimers naar rato.

Regeling Vervroegde Uitdiensttreding

FNV Spoor zal zich inzetten voor het verlengen, uitbreiden en generatieproef maken van de RVU-regeling.

Sociaal Plan en werkgelegenheidsgarantie

FNV spoor zal zich inzetten deze te verlengen.

10 mei beginnen de onderhandelingen

Dit zijn alvast enkele cao-voorstellen van FNV Spoor voor de cao-onderhandelingen bij NS. Zodra onze volledige voorstellenbrief aan NS af is, delen wij die ook met jullie. Daarin uiteraard ook de bedrijfsonderdeel specifieke voorstellen. Steun je bovenstaande voorstellen en ben je nog geen lid? Sluit je dan nu bij ons aan. We zullen de druk van onze leden om tot goede afspraken te komen zeker nodig hebben. Zet in je agenda: de cao-onderhandelingen starten op 10 mei. Die dag lichten alle partijen de eigen voorstellen toe. 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.