Dinsdag 19 april is de FNV Spoor cao-commissie bij elkaar geweest. Op basis van de uitkomsten van onze massaal ingevulde enquête, het FNV arbeidsvoorwaarden beleid en wat we uit de vele gesprekken met onze leden hebben opgehaald, hebben we de contouren voor onze cao-voorstellen bepaald.
FNV Spoor leden, niet-vakbondsleden en leden van andere vakbonden hebben onze NS cao-enquĂȘte weer massaal ingevuld. Hieronder alvast enkele voorstellen die FNV Spoor namens onze achterban zal gaan inbrengen.
Maar liefst 93,5% van de invullers is ervoor dat de Automatische Prijscompensatie (APC) in de cao komt te staan. Ook stellen de NS’ers dat naast de APC het ook weer tijd is de koopkracht te verbeteren. Dat is nodig omdat de lonen de afgelopen 3 jaar achtergebleven zijn bij de kosten om het huishouden draaiende te houden.
Om de koopkracht te verbeteren stellen wij voor de lonen en salarisschalen met € 100 te verhogen. Door alle salarissen met centen in plaats van procenten te verhogen, zal het steeds maar toegenomen verschil tussen de topsalarissen en de laagste loonschalen afnemen. Wel zo eerlijk en solidair.
Iedereen ziet dat NS steeds meer moeite heeft vakmensen aan te nemen en zodra ze binnen zijn te behouden. De jongeren geven als reden van (mogelijk) vertrek over het algemeen 2 redenen op: de zware druk op de weekenden en de lage leeftijdsloontreden. FNV Spoor stelt voor de loontreden 15 jaar t/m 21 jaar (1 t/m 7) te schrappen. Hierdoor wordt NS voor jongeren weer een aantrekkelijke werkgever en is NS makkelijker in staat vacatures in te vullen en jongeren te behouden. Dat is voor al het personeel belangrijk, want omdat de basis niet op orde is, wordt de werkdruk op steeds meer plekken onaanvaardbaar en het opnemen van verlof bijna onmogelijk.
FNV Spoor stelt voor dat iedere medewerker het recht heeft op een vierdaagse (x 9 uur) werkweek. Tevens stellen wij voor dat men maximaal 1 weekend om het weekend moet werken (1 om 1). Parttimers naar rato.
FNV Spoor zal zich inzetten voor het verlengen, uitbreiden en generatieproef maken van de RVU-regeling.
FNV spoor zal zich inzetten deze te verlengen.
Dit zijn alvast enkele cao-voorstellen van FNV Spoor voor de cao-onderhandelingen bij NS. Zodra onze volledige voorstellenbrief aan NS af is, delen wij die ook met jullie. Daarin uiteraard ook de bedrijfsonderdeel specifieke voorstellen. Steun je bovenstaande voorstellen en ben je nog geen lid? Sluit je dan nu bij ons aan. We zullen de druk van onze leden om tot goede afspraken te komen zeker nodig hebben. Zet in je agenda: de cao-onderhandelingen starten op 10 mei. Die dag lichten alle partijen de eigen voorstellen toe.