Onderhandelingsresultaat personele consequenties van 5 Adviesaanvragen Instandhouding

Redactie
Door Redactie 29 maart 2022

Voor de poorten van de hel weggesleept, zo kunnen wij over dit onderhandelingsresultaat wel spreken. De vakbonden hebben alles op alles gezet om dit resultaat af te dwingen. Op 24 december 2021 schreven we nog dat de NS directie de medewerkers bij Instandhouding niet serieus nam.

Onderhandelingsresultaat personele consequenties van 5 Adviesaanvragen Instandhouding

Het gaat hierbij over de onderhandelingen tussen NS en vakbonden over de personele consequenties voorkomend uit de vijf adviesaanvragen te weten: Landelijke Technische Dienst, Landelijke Personeelsplanning, Engineering Vlootmanagement en Projectmanagement, Logistieke Besturing en Herinrichting Frontoffice MBN en Automatisering.

Wat vooraf ging

Na twee maanden onderhandelen legde NS een eindbod op tafel wat wij niet aan onze leden hebben voorgelegd. Dit omdat het eindbod naar onze mening in strijd is met de cao (onjuiste toepassing Hoofdstuk 8 en 9) en met de regels van overgang van onderneming. Ook bestaat er bij ons onduidelijkheid over de wijze waarop NS de functies gewaardeerd en afgespiegeld heeft. 

Krachtige OR

Toen NS bij de vakbonden nul op rekest kreeg, probeerde de directie de OR onder druk te zetten. Dit deed de directie door te eisen dat zij maar de rol van de vakbonden moest overnemen en naast te moeten adviseren over de adviesvaanvraag, ook maar akkoord moesten geven over de het eindbod wat de directie ter vergeefs aan de vakbonden had voorgelegd. De OR liet zich trouwens niet voor dat karretje spannen. Hulde daarvoor aan alle OR-leden.

Toch excuses van de directie 

Op donderdag 17 maart jl. is het overleg na maanden weer opgestart. Dit nadat er eerder al informeel overleg had plaatsgevonden. Daarin heeft NS zich verontschuldigd over hun houding en gedrag naar de vakbonden en de OR toe. 

Tijdens de onderhandelingen op 17 maart heeft NS haar nieuwe voorstel ingebracht en is daarover onderhandeld. Per mail hebben wij nog enkele plooien gladgestreken.

De verbeteringen t.o.v. december vorig jaar

In het onderhandelingsresultaat is het volgende ten opzichte van het eindbond van december 2021 verbeterd:

  • EVP hoofdstuk 8: NS trekt haar eis in dat zij met vakbonden afspraken wensen te maken dat de arbeidsvoorwaarden van betreffende medewerkers van Engineering Vlootmanagement & Projectmanagement van hoofdstuk 8, naar hoofdstuk 9 moeten gaan. Zij behouden dus hun arbeidsvoorwaarden van hoofdstuk 8.
  • De overgang van NedTrain naar NS Reizigers: bedrijfsspecifieke bepalingen (arbeidsvoorwaarden) van hoofdstuk 8 van de cao (Speelt alleen bij de adviesaanvraag logistieke besturing).

    * Het verschil in onregelmatigheidstoeslagen wordt in de vorm van een vaste maandelijkse toelage voor onbepaalde tijd (werkzaam in de functie) uitgekeerd. 

    * De OW-regeling wordt voor onbepaalde tijd gecontinueerd.

  • Van H8 naar H9 solliciteren: medewerkers die zelf onder hoofdstuk 8 cao werken en die vanuit een sollicitatie op een functie die is ontstaan als direct gevolg van de organisatiewijzigingen worden geplaatst welke onder hoofdstuk 9 van de cao valt, maken aanspraak op de overgangsregeling naar hoofdstuk 9. (Doet zich alleen voor bij de Landelijke Technische Dienst en Landelijke Personeelsplanning).
  • Plaatsingsproces Werkvoorbereiders: alle werkvoorbereiders aan de logistiek tafel worden geplaatst. Werkvoorbereiders aan de productietafel kunnen op basis van belangstellingsregistratie en assessment geplaatst worden op logistieke tafel bij het RBC bij geschikt of geschikt te maken.
  • Uitwisselbaarheidstoets: vakbonden zien af van het voorstel de uitwisselbaarheid van de verschillende gewijzigde en nieuwe functies opnieuw te beoordelen. 

Het woord is aan de leden

Nu NS op vrijwel alle punten waarover er nog onenigheid bestond aan onze eisen is tegemoet gekomen, kunnen we niet anders dan tevreden zijn met dit onderhandelingsresultaat. FNV Spoor hecht grote waarde aan de mening van onze leden en leggen dit onderhandelingsresultaat dan ook neutraal voor. Het is aan jullie om te bepalen of het resultaat goed genoeg is of niet. Indien 50% plus 1 stem voor dit onderhandelingsresultaat stemt, wordt het een akkoord. Indien 50% min 1 stem tegen dit onderhandelingsresultaat stemt, wordt dit geen akkoord. Dat zullen wij NS en de OR dan laten weten en dan moeten we bekijken welke stappen we dan nog kunnen maken. Datzelfde geldt dan voor de directie en de OR. Breng je stem uit voor maandag 18 april 2022.

Ga naar het stemformulier

FNV Spoor lid zijn werkt

Waardeer jij onze inzet onder andere op dit dossier? En ben je nog geen lid van de grootste en breedste spoorvakbond binnen de Spoor sector en bij de NS? Dan is dit het juiste moment om je ook bij ons aan te sluiten. Als FNV Spoor lid maak je ons nog sterker en daarmee versterk je ook je eigen positie en die van je collega’s. Uiteraard heb je als lid ook stemrecht en geeft je samen met je collega leden richting aan de inzet en de resultaten van FNV Spoor. Meer informatie over voordelen van lidmaatschap of direct lid worden? Ga naar fnv.nl/lidworden

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.