Negatief stemadvies eindbod streekvervoer

Vergaderingen over eindbod cao streekvervoer

Door Redactie 9 maart 2022

Zoals jullie weten hebben de werkgevers een eindbod neergelegd over een af te spreken cao vanaf 1 juli vorig jaar t/m eind 2022. Daarbij hebben wij vorige week laten weten dat de sectorraad FNV Streekvervoer een negatief stemadvies heeft gegeven over het eindbod.

arriva bussen

Ledenvergaderingen

Vanaf 14 maart zal FNV Streekvervoer ledenvergaderingen houden in alle concessies om het eindbod en het advies van de sectorraad Streekvervoer, toe te lichten aan jullie. Begin maart zullen we jullie de data presenteren voor de ledenvergaderingen en de stemprocedure. De ledenvergaderingen zullen ook opengesteld worden voor niet-leden (ter kennismaking), zij hebben alleen geen stemrecht.

Hieronder volgt nogmaals een toelichting op het advies van de sectorraad FNV Streekvervoer:

Waarom adviseert de sectorraad Streekvervoer negatief?

• Niet iedereen kan en wil eigen pensioen inleveren voor een 2-jarige RVU-regeling (Eerder stoppen);
  • De werkgevers hoeven zelf niks bij te dragen, maar ze willen wel de volledige beschikking over geldbronnen uit de cao, bestemd voor jullie als werknemers (> 55 miljoen euro t/m 2026);
  • Alleen een RVU-regeling is niet voldoende om het hoge ziekteverzuim en de werkdruk te doen verlagen; er zijn aanvullende maatregelen noodzakelijk. Namelijk een generatiepactregeling (60% werken, 80% loon, en 100% pensioen) zodat men geen eigen pensioen hoeft in te leveren. Maar ook het vastzetten van de ouderenregeling op 61 jaar. In dat alles zijn we niet gehoord door de werkgevers.
  • In het huidige eindbod zien we als het gaat om loon een duidelijke achteruitgang in koopkracht. Vanaf 2020 komen we al bijna 4% tekort. De sector staat te springen om nieuw personeel, en daarom stellen we een nieuwe looneis voor van 5%, inclusief automatische inflatiecorrectie!
  • Als klap op de vuurpijl staat in het eindbod beschreven dat jullie als werknemers samen met de bedrijven en de overheid moeten gaan kijken naar nog meer flexibilisering, productiviteit en efficiency! De sectorraad Streekvervoer is woedend, gezien het hoge ziekteverzuim en de werkdruk en stelt: 'de rek is eruit’!

Lees ook:

EINDBOD VWOV cao OVNieuwsbrief reactie eindbod
brief VWOV inzake reactie aanvullende reactie einbod
uitnodiging ledenvergaderingen
Bijlage 2 VWOV brief uit CNV en FNV oproep
VWOV brief uit CNV en FNV inzake reactie op eindbod
VWOV brief uit FNV 04-03-22

Overzicht data en locaties ledenvergaderingen Streekvervoer