Giga-winst PostNL, maar mager loonbod voor postbezorgers

Door Redactie 3 februari 2022

Na 2 weken wachten is PostNL vorige week teruggekomen met een reactie op het tegenbod van de bonden. Vakbonden hebben een loonsverhoging van 4,8% voor 1 jaar geëist, gezien de gigantische winst die PostNL heeft gerealiseerd door de inzet van werknemers.

Giga-winst PostNL, maar mager loonbod voor postbezorgers

Nieuw loonbod van PostNL

PostNL zet nu in op een cao van 27 maanden van 1-10-2021 t/m 31 december 2023. Daarbij bieden zij de volgende verhoging van de lonen:

Voor trede 0

• 3% per 1-1-2022
  • 4% per 1-1-2023
  • 1% per 1-7-2023

Voor trede 1,2 en 3

• 3% per 1-1-2022
  • 2% per 1-1-2023
  • 1% per 1-7-2023

Dit komt per jaar neer op een gemiddelde loonsverhoging voor trede 1, 2 en 3 van 2,5% per jaar. Voor trede 3 bijvoorbeeld komt de verhoging uit op een uurloon van € 11,84 eind 2023, een verhoging van 68 cent per uur.

Het eerdere voorstel voor de postbezorgersvergoeding en kledingpakket blijft gelijk. Deze kun je hier teruglezen.

Geen waardering voor werknemers

FNV, BVPP en CNV hebben in een eerste reactie richting het bedrijf meegedeeld het een teleurstellend loonbod te vinden. PostNL maakt 277 miljoen winst over 2021! Daarvan hoort een eerlijk deel naar de postbezorgers te gaan.

Overig zaken

Vakbonden hebben meerdere verbeteringsvoorstellen gedaan. Waaronder 10 minuten doorbetaalde pauze, een tegemoetkoming in de vakbondscontributie en eindejaar- en maandagtoeslag. PostNL wijst die voorstellen af en vindt de kosten daarvoor te hoog.

Vakbonden gaan zich nu beraden en in gesprek met de kaderleden en achterban. Hoe nu verder?

Samen staan we sterk

Hoe meer leden, hoe sterker we staan bij PostNL! We kunnen dan een betere cao afspreken. Vraag daarom je collega’s om ook lid te worden van de FNV.

Voor ieder nieuw lid ontvang je ook nog eens 10 euro. Voor slechts €25 voor de eerste 4 maanden ben je al lid. Via www.fnv.n/anderlidmaken kun je je gegevens invullen en je collega uitnodigen om ook lid te worden.