Loonbod PostNL betekent verlies van koopkracht voor postbezorgers

Wat vinden jullie?

Door Redactie 14 december 2021

We hebben nu zes weken onderhandeld met PostNL over alle cao-onderwerpen. Hieronder een korte update van de stand van zaken. We zijn benieuwd jullie mening over het bod van PostNL.

Loonbod van PostNL

PostNL heeft nu een bod op tafel heeft gelegd voor jullie loon:

• Een looptijd van de cao van 15 maanden van 1 oktober 2021 tot 31 december 2022.
  • Een loonsverhoging van 2,5% per 1 januari 2022 voor trede 1, 2 en 3. Deze loonsverhoging geldt dus niet voor de bezorgers met trede 0.
  • Eenmalige netto uitkering naar rato van €150 bij contract van 38 uur. De netto uitkering heeft een minimum van € 50. Postbezorgers met een contract van 12 uur of minder krijgen dus € 50,-.

Onze inzet is dat jullie loon minimaal €14 per uur wordt.

Meer koopkracht, niet minder

Wij willen een koopkrachtverbetering voor postbezorgers plus een reĆ«le loonstijging. Koopkracht geeft aan wat huishoudens met hun inkomen kunnen kopen. De inflatie, de stijging van de prijzen, liep de afgelopen maanden op. Met een inflatie van bijvoorbeeld 3,3% heb je per gewerkt uur zo’n 36 cent loonsverhoging nodig om je koopkracht te behouden. PostNL biedt met 2,5% zo’n 27 cent loonsverhoging per uur. Hiermee ga je er dus, in dit voorbeeld, in koopkracht op achteruit in plaats van vooruit!

Postbezorgers fietsvergoeding

We zijn met PostNL overeengekomen om de fietsvergoeding te verhogen en afhankelijk te maken van het aantal inzeturen.

Uren p/w Vergoeding nu Vergoeding Vooruitgang
< 6 uur  € 6,25 € 6,50 € 0,25
6 tot 9 € 7,92 € 8,50 € 0,58
9 tot 12 € 8,75  € 10,50 € 1,75
12 tot 16 € 9,58 € 11,75  € 2,17
>16 € 10,42 € 13,00 € 2,58

PostNL wil dat de fietsvergoeding alleen uitkeren aan bezorgers die met een eigen fiets het werk doen. In andere gevallen (postboy/elektrische fiets ed.) kom je alleen in aanmerking voor de basis vergoeding van € 2,50.
Wij willen daarnaast dat extra kosten gedeclareerd kunnen worden, als de fietsvergoeding onvoldoende blijk te zijn. Je moet geen geld hoeven mee te brengen om je werk te doen!

Kledingpakket

Er komt tijdelijk een broek in het kledingpakket, zodat postbezorgers die kunnen bestellen met budgetpunten. PostNL zoekt daarnaast naar aantrekkelijke korting(en) bij winkels, zodat je ook zelf een broek en schoenen kan uitkiezen.

Overig

We hebben meer verbeteringsvoorstellen gedaan dan dat je hierboven terugleest. Bijvoorbeeld 10 minuten doorbetaalde pauze, een tegemoetkoming in de vakbondscontributie en eindejaar- en maandagtoeslag. PostNL wijst die voorstellen af en vindt de kosten daarvoor te hoog. Al onze voorstellen kan je hier lezen:
Voorstellenbrief FNV Post & Pakketten

Wat vinden jullie?

In januari praten we weer verder met PostNL. In de tussentijd horen we graag van jullie wat vinden van het bod van PostNL. Praat erover met elkaar en met de kaderleden en organizers van de bond!

Fred Gersteling, Anne-Marie de Jong, kaderleden FNV Post & Pakketten
Jacqueline Lohle, Maadey Meuleman, bestuurders FNV Post & Pakketten