Acties in transportsector op handen, cao-overleg loopt op niets uit

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 26 februari 2020

Onderhandelingen met werkgeversorganisaties TLN/VVT lopen op niets uit. Daarom is zaterdag 22 februari tijdens een bijeenkomst in Nieuwegein met ruim 200 FNV-leden uit de transportsector besloten actie te gaan voeren. ‘We eisen onder meer 5% loon erbij voor alle ruim 158.300 medewerkers in de sector. De werkgevers bieden een loonsverhoging die zelfs onder inflatie uitkomt’, zegt FNV-bestuurder Transport en Logistiek Willem Dijkhuizen.

TenL 22 feb 2020 bijeenkomst Nieuwegein

In de komende weken worden acties bij verschillende bedrijven voorbereid, door op de bijeenkomst speciaal opgerichte actiecomités. De FNV wil naast een verhoging van het loon, goede afspraken over eerder stoppen met werken. Ook moeten alle uren die na de achturige werkdag worden gemaakt, worden geteld als overuren.

Basissalaris te laag

Daarnaast moet er een betere balans komen tussen privé en werk. Nu maken transportchauffeurs elke week overuren. FNV vindt dat het structurele overwerk drastisch moet worden teruggedrongen door de werkgevers. ‘Chauffeurs moeten nu overwerken omdat het basissalaris te laag is. De reiskostenvergoeding, vooral relevant voor werknemers in de logistiek, alsook het afschaffen van de wachtdag bij ziekte, zijn bijvoorbeeld belangrijke punten die kunnen bijdragen aan de verbetering van dat basissalaris’, zegt Dijkhuizen.

Sigaar uit eigen doos

‘De voorstellen van de werkgevers liggen mijlenver van ons af’, zegt Dijkhuizen. Leden wijzen de voorstellen van TLN/VVT dan ook resoluut af. 'Volgens de wet moet de werkgever bij het bepalen van de waarde van een vakantiedag overwerk en toeslagen meenemen. De werkgevers willen dit doen maar dan wel ten koste van de loonruimte. Een sigaar uit eigen doos dus,’ aldus Dijkhuizen. ‘Ook moet de mogelijkheid om eerder te stoppen met werken voor de zware beroepen in de cao worden opgenomen. Zo zijn er nog wel wat arbeidsvoorwaarden te noemen, die verbeterd moeten worden om deze sector aantrekkelijk te maken voor mensen om in te werken.’

Arbeidsovereenkomst de norm

De cao wordt voor een grote gedifferentieerde groep medewerkers afgesloten, naast vrachtwagenchauffeurs vallen bijvoorbeeld ook fietskoeriers onder deze cao. Voor werknemers in de koerier- en pakketdienstensector wil de FNV bijvoorbeeld dat een arbeidsovereenkomst de norm wordt. TLN wil de salarissen van koeriers omlaag in plaats van omhoog bijstellen. ‘Ook hier wordt weer geconcurreerd middels de salarissen van medewerkers in de onderste loonschalen. Weer een duidelijk voorbeeld van de race naar beneden’, stelt Dijkhuizen.