Op donderdag 22 mei overhandigden vrachtwagenchauffeurs, samen met FNV, TLN en CNV, het Verbeterplan Vrachtwagenparkeren aan vijf provinciehuizen in Nederland. Daarmee vragen zij aandacht voor het groeiende tekort aan veilige, toegankelijke en hygiënische parkeerplaatsen. . De oproep: investeer nú in fatsoenlijke rustplaatsen, zodat chauffeurs hun werk veilig en waardig kunnen blijven doen.
De actie komt voort uit de dagelijkse praktijk van chauffeurs die geen geschikte plek vinden om hun verplichte rust te nemen. Chauffeurs ervaren dagelijks stress en onveiligheid door het gebrek aan goede parkeerlocaties. Velen staan noodgedwongen op bedrijventerreinen, in woonwijken of zelfs op vluchtstroken. 'Vaak sta ik ergens waar ik me niet eens veilig voel en als het al een parkeerplaats is, is er niks. Geen wc, geen douche, niks', zegt Jeroen uit Rotterdam. De situatie heeft niet alleen impact op de gezondheid en veiligheid van chauffeurs zelf, maar raakt ook het functioneren van de logistieke keten.
Nederland komt 4400 parkeerplekken tekort, in [provincie] is er een te kort van [getal uit tabel hieronder] aan vrachtwagenparkeerplaatsen. Door het verdwijnen van truckplekken bij tankstations, het instellen van verboden op bedrijventerreinen en het oneigenlijk gebruik van bestaande voorzieningen, wordt het probleem alleen maar groter. 'De stress van het parkeerprobleem maakt mijn werk alleen maar zwaarder', zegt Hans uit Eindhoven. De huidige voorzieningen zijn vaak ontoereikend: een gebrek aan toiletten, douches, verlichting en beveiliging zorgt voor schrijnende situaties onderweg.
In het verbeterplan doen chauffeurs en sectorpartijen concrete voorstellen: uitbreiding van parkeerplaatsen langs drukke routes, basisvoorzieningen op élke locatie en beter gebruik van beschikbare ruimte bij logistieke knooppunten. “Iedere dag die spanning van geen parkeerplek vinden. Ik voel me gewoon een mobiel magazijn, geen chauffeur,” aldus Michel uit Utrecht. FNV, TLN en CNV roepen provincies en gemeenten op om verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen voor structurele oplossingen. Niet later, maar nu.