Coronacrisis in de taxisector

Onderhandelingen cao uitgesteld en antwoord op veelgestelde vragen

Door Redactie 20 april 2020

Door de coronacrisis is het meeste vervoer stil komen te staan. Vervoer dat nog wel doorgaat, moet met strikte veiligheidsvoorschriften plaatsvinden. Beide situaties vraagt veel van werknemers in de taxisector.

Coronacrisis in de taxisector

Thuiszitters en doorwerkers

Thuiszitten en niet weten of en zo ja wanneer je weer aan het werk mag, zorgt voor veel onrust. Veel mensen maken zich zorgen over hun inkomen en of het bedrijf waar ze voor werken het wel gaat redden. Voor de doorwerkers is er de angst om corona op te lopen en de zorg om onvoldoende beschermingsmiddelen om het werk zorgvuldig te kunnen doen. Op alle fronten zorgt de situatie voor onrust en onzekerheid. Als FNV proberen wij je in deze onzekerheid zoveel mogelijk duidelijkheid te geven over jouw situatie.

Antwoord op veelgestelde vragen

Er zijn veel vragen over werk en inkomen door de coronacrisis. We hebben de vragen voor je op een rij gezet. We geven bijvoorbeeld antwoord op de vragen:

Je werkgever moet in mei gewoon jouw vakantiegeld betalen. Het vakantiegeld in de taxisector wordt achteraf betaald. Dat betekent dat een deel van jouw loon in het afgelopen jaar opgespaard is en dat moet in mei uitbetaald worden. Het geld had dus al voor de coronacrisis gereserveerd moeten zijn voor de uitbetaling. Dus het moet ook gewoon uitbetaald worden. FNV vreest er echter wel voor dat vele bedrijven de reserveringen hiervoor niet gemaakt hebben en het dus een probleem gaat worden om het uit te betalen. Als het bij jou volgende maand niet uitbetaald wordt, meld je dan bij ons.

Nee. Met alle maatregelen die er door de overheid getroffen zijn, kan een bedrijf haar werknemers door betalen. Als je dus een voorstel voor ontslag krijgt, ga er niet zomaar mee akkoord en laat je adviseren door de vakbond.

Bekijk de veelgestelde vragen

Stel je vraag

Staat je vraag er niet tussen? Meld je dan bij ons zodat we samen tot een oplossing kunnen komen.

• Gerrit Jansen: consulent regio Oost, Utrecht en Zuidoost, 06-10191280
  • Johan Kiel: consulent regio Noord, 06-51406011
  • Roos Kohn: consulent regio Noordwest, 06-13159031

Mailen kan ook naar info@fnvtaxi.nl

Geen premie

Het bestuur van het Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) heeft besloten dat er over april, mei en juni geen premie betaald hoeft te worden door werkgevers en werknemers. Dit betekent dat er op je loonstrook in april, mei en juni geen inhouding van de SFM-premie mag staan. Check dus goed je loonstrook.

Onderhandelingen cao Taxi uitgesteld

Op 31 maart zouden we beginnen met de cao-onderhandelingen. Door de coronacrisis zijn de onderhandelingen uitgesteld. Als het vervoer weer opgestart wordt en er weer samenkomsten georganiseerd kunnen worden, gaan wij een nieuwe datum plannen voor de onderhandelingen. Wij houden je op de hoogte.

Lid zijn van de vakbond is juist nu van belang

Wat de gevolgen voor de korte en de langere termijn ook zijn, het gaat veel betekenen voor werknemers en werkgevers in Nederland. Juist nu is het van belang om samen sterk te staan en samen te strijden voor een eerlijke arbeidsmarkt. Ben je nog geen lid? Dan is het nu de tijd om lid te worden.