Bijna twee-derde werknemers is bang om corona op de werkvloer op te lopen

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 5 februari 2021

Coronamaatregelen staan op veel werkvloeren in Nederland onder druk. Er wordt te vaak geen afstand gehouden. En regelmatig vindt de werkgever dat je gewoon moet komen werken bij milde klachten. Dat blijkt uit een FNV-onderzoek waaraan ruim 10.000 leden meededen. 65% van de mensen die hun werk alleen op de werkvloer kunnen uitoefenen, is bang om daar corona op te lopen. 45% vindt dat hun werkgever onvoldoende coronamaatregelen neemt.

Niet iedereen kan thuis werken. In Nederland moet bijna de helft van de mensen op de werkplek zijn: werknemers in transport en personenvervoer, de bouw, industrie, (detail)handel, zorg, kinderopvang en (basis)onderwijs. Aan hen is gevraagd is gevraagd of ze zich veilig voelen op het werk.

Samen in busje

Ruim vier op de vijf werkenden in de bouw en industrie vindt het lastig voldoende afstand te houden. Het werk vindt vaak plaats bij machines en/of in kleine ruimtes, waar vaak samengewerkt moet worden. Ook voelen bouwvakkers zich onveilig in busjes, waarin ze op weg naar het werk vaak met meer personen zitten, net als in de schaftkeet.

45% werkgevers neemt onvoldoende coronamaatregelen

FNV vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Schrikbarend dat bijna de helft van de werkgevers nog steeds niet genoeg doet aan coronamaatregelen, bijvoorbeeld omdat winsten voor hen voorop staan. Zij zijn verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek. Ik snap dat bouwvakkers zich onveilig voelen als zij met veel mensen in een busje of schaftkeet moeten zitten. Als veiligheid en voldoende afstand niet gehandhaafd kunnen worden, moet de werkgever voldoende goede beschermingsmiddelen bieden en bijvoorbeeld meer busjes laten rijden. Je kunt als werkgever toch niet moedwillig de gezondheid van je mensen in de waagschaal stellen?’

Angst voor virus

Werkenden in de detailhandel en het personenvervoer worden het vaakst geconfronteerd met reizigers, klanten of leveranciers die zich niet altijd aan de coronamaatregelen houden (71%). De werkcultuur is er niet naar hen daar op aan te spreken. Mensen geven aan, soms toch met milde klachten naar het werk te moeten komen. De angst om corona op te lopen is dan ook groot in die sectoren (rond 70%), hoewel het onderwijs daar stevig bovenuit steekt met 80%.

Overheid moet meer sturen

Jong: ‘Het moet echt beter. Bijna 18% van de mensen raakt op de werkplek besmet, zegt de GGD. De angst voor besmetting is groter dan bij ons onderzoek in november (toen 62%), waarschijnlijk vanwege de nieuwe variant. De overheid kan een veilige en gezonde werkplek, zo blijkt, niet zomaar overlaten aan werkgevers. Her en der de arbeidsinspectie er op afsturen is echt onvoldoende. Ik verwacht van de overheid dat ze hierop steviger gaat sturen, maar die hoor ik alleen maar over thuiswerken.’

Meer informatie

Bekijk de uitzending van Nieuwsuur van 5 februari over dit onderzoek, item begint vanaf 24.40.

Lees de resultaten van het onderzoek