Nieuwe cao zwembaden ook door de FNV getekend

Minimale meerderheid behaald

Door Redactie 13 februari 2023

Het was erg spannend of de leden van de FNV zouden instemmen met het verbeterde eindbod cao zwembaden. “Ik sta niet te juichen, maar het moet maar” en “Ik vind het een gevalletjes kantje boord, maar ik ga akkoord” waren typische reacties onder de 54% voorstemmers. Al met al vinden onze leden de reparatie van het koopkrachtverlies onvoldoende. Door het inkorten van de looptijd is er in 2024 de ruimte om in oktober dat gat kleiner te maken.

Ondergeschoven kindje

De FNV had met haar eerdere nee (97% stemde tegen het eindbod) al een signaal afgegeven aan de werkgevers dat wij niet tevreden waren. Medewerkers voelen zich het ondergeschoven kindje, vooral in vergelijking met salarissen bij de andere cao’s in de zwembaden (Vermo en Gemeenten).

Beter loonbod

Terug aan tafel haalden de werkgevers dit eindbod van tafel en kwamen ze met het CNV tot een onderhandelingsresultaat. Voor ons, de FNV, was met name het loonbod reden om het als een verbeterd eindbod voor te leggen. Hier hebben de leden nu mee ingestemd.

Werkgevers bewogen

Bestuurder Ingrid Koppelman: “De werkgevers hebben aan tafel echt wel bewogen richting onze kant. Ook zij zien en voelen dat werknemers in de zwembaden het moeilijk hebben momenteel. De personeelstekorten lopen dagelijks op en het loon is een doorslaggevende factor. De concurrentie is groot. Ik ben blij met het afschaffen van de jeugdlonen eind 2024, maar van ons had het eind 2023 én vanaf 18 jaar moeten zijn.”

Nog veel te doen

“Ook heb ik ze gevraagd in 2024 nog wat extra loon te bieden, maar dit was het maximaal haalbare. Omdat we veel bereikt hebben, zoals dat de jaaruren systematiek niet in de cao komt, zijn de leden akkoord gegaan. Dat er nog veel te doen is in deze branche is duidelijk."

'Zwemles is onderwijs'

"Met de FNV Brancheraad Zwembaden hebben we het plan ‘Zwemles is onderwijs’ opgesteld, waarin zeker ook acties zijn opgenomen om op te komen voor een beter salaris. Dus, voor nu akkoord, want aan tafel en in gesprek met elkaar bereiken we het meeste. Alle leden zijn het erover eens dat er volgend jaar echt nog meer loon bij moet om de koopkracht te repareren.”