Nog geen akkoord cao NS

FNV Spoor gaat voor het beste resultaat

Door Redactie 14 december 2020

FNV Spoor heeft heeft samen met de andere vakbonden 10 en 11 december ongeveer 17 uur met NS onderhandeld. Helaas heeft dat nog niet tot een akkoord geleid. NS biedt nog te weinig op onze voorstellen. De volgende ronde van de onderhandelingen is 12 januari 2021. Een eerder moment waarop alle partijen kunnen, was er niet.

Onze inzet

De belangrijkste inzet van FNV Spoor blijft deze drie onderwerpen:

• Salaris;
  • Regeling vervroegd uittreden in combinatie met extra verlofsparen voor de jongeren;
  • een sociale werkzekerheidsgarantie.

Werkzekerheidsgarantie mag geen lege huls zijn

FNV Spoor stelt voor om iedereen een werkzekerheidsgarantie te geven tot 2025. Daarbij krijg je 3 passende functies aangeboden, maar als je die afwijst, blijf je toch recht houden op de ontslagvergoeding uit het sociaal plan. Daarnaast wil FNV Spoor dat de voorgenomen krimp van NS met minimaal 50% verminderd wordt. Anders blijven er onvoldoende plekken voor herplaatsing over en verhoog je buitenproportioneel de werkdruk van de collega’s die achterblijven. FNV Spoor vindt dat de service en reisinformatie door mensen verzorgd moet blijven worden en dat de S&S-medewerkers en reisinformanten niet door automaten of robots mogen worden vervangen.
NS biedt een werkzekerheidsgarantie tot 1-1-2025, met maar het maximale aanbod van twee passende functies. Weiger je die, dan wordt ontslag aangevraagd via het UWV en heb je geen recht op de ontslagvergoeding en andere afspraken uit het sociaal plan, of zelfs de standaard transitievergoeding.
Wij willen dat de door NS toegezegde werkgelegenheidsgarantie geen lege huls is. Daarom hebben we behoefte aan duidelijkere, aanvullende afspraken, die echt een toekomstperspectief bieden aan onze leden.
Afgelopen donderdagnacht en vrijdagochtend bleef NS nog steeds vasthouden aan de voorgestelde krimp van 2300 FTE, waar wij het dus niet mee eens zijn. Maar er zit beweging in: NS is in ieder geval wel bereid om te praten over een werkgelegenheidsgarantie tot 2025, waarbij je één keer een passende baan mag weigeren. Het begin is er, zullen we maar zeggen.

Loon en looptijd

FNV Spoor vindt dat de looptijd van de cao niet te lang moet zijn, als daar geen passende loonsverhoging inclusief verhoging ORT tegenover staat. Wat ons betreft worden de cao-lonen en ORT verhoogd met de inflatie + 0,5%. Wat NS nu biedt ligt daar onder. Het bod van NS ziet er zo uit:

• Looptijd van 27 maanden:  van 1 april 2020 tot 30 juni 2022.
  • Per 1 april 2020: een loonsverhoging van 1%.
  • Per 1 april 2021: 1,5% erbij.
  • Per 1 januari 2022: 1% erbij.

De loonsverhoging voor de eerste 12 maanden die NS voorstelt, is 0.4% punten lager dan de inflatie. En dat in het coronajaar, waarin jullie Nederland bereikbaar hebben gehouden. Hier moet nog stevig over onderhandeld worden.

Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) en verlofsparen

In het Pensioenakkoord hebben werkgevers, vakbonden en de overheid onder andere vastgelegd dat we in cao’s een Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) kunnen afspreken.  FNV Spoor denkt voor NS dan aan een regeling waarbij iedereen die tussen 1 januari 2021 tot en met 31 december 2028 drie jaar voor de AOW-leeftijd zit, eerder kan stoppen met werken. NS zou daarbij voor elk van die drie jaar een vergoeding van €21.200 moeten betalen. Dat is het bedrag dat ook in het Pensioenakkoord is afgesproken. Zo kan je ook echt verantwoord stoppen en van je pensioen genieten.
Wij zijn erg teleurgesteld dat NS maar eenmalig 21.200 euro wil betalen. Hierover zijn we dan ook nog met NS in gesprek.
Daarnaast heeft FNV Spoor 10 extra verlofdagen gevraagd voor de medewerkers die niet in aanmerking komen voor de RVU, zodat zij mee kunnen doen aan verlofsparen voor bijvoorbeeld een sabbatical.

Overige voorstellen

Natuurlijk liggen meerdere voorstellen op tafel vanuit FNV Spoor. De verwachting is echter dat de bovengenoemde thema’s de drie grootste knelpunten zijn.

Is het dan allemaal zo slecht?

Nee hoor, we zien dat NS de afgelopen week stapjes heeft gezet om er met ons en andere bonden uit te komen. Maar het is wat ons betreft nog echt onvoldoende voor jullie, onze leden.

Het beste resultaat

FNV Spoor onderhandelt niet voor zomaar een resultaat, maar voor het béste resultaat, voor alle functiegroepen binnen NS. Daar hebben jullie recht op. Jullie hebben duidelijk aangegeven je hier ook voor in te willen zetten. Dat zorgt ervoor dat wij met een helder mandaat aan tafel zitten. En zeker in deze vreemde tijden, moeten we wellicht meer dan ooit uiterst zorgvuldig omgaan met jullie arbeidsvoorwaarden.

Jullie, het personeel van NS, zorgen er iedere dag opnieuw voor, dat de treinen blijven rijden en de reizigers geïnformeerd worden, zelfs met gevaar voor jullie eigen gezondheid. Jullie inzet verdient respect en waardering en daar hoort een goede cao ook bij!

Met vriendelijke groeten

Namens de FNV Spoor Cao-commissie