Cao-onderhandelingen NS nog steeds niet op de rails

Door Redactie 17 november 2020

​Met grote teleurstelling moeten we jullie melden dat we nog steeds niet met NS een resultaat hebben bereikt voor de nieuwe cao. De vakbonden zitten vrijwel op één lijn en hebben meerdere malen bij NS benadrukt dat jullie, de medewerkers van NS, je voor de volle 100% ingezet hebben voor de maatschappij.

cao ns 2020

Dat jullie een cruciaal beroep hebben en, belangrijker nog, dat jullie veel andere cruciale beroepen mobiel houden. Maar NS lijkt dat vooralsnog niet te waarderen.

Weinig vooruitgang

Eén van de belangrijke zaken waar NS nog niet concreet over is geworden, is de mogelijkheid om eerder te kunnen stoppen met werken. Terwijl het voor NS zelf financieel geen ongunstige regeling is, door subsidie en doordat er voor de vertrekkers medewerkers terugkomen in een lagere salarisschaal. Het is dan ook erg jammer dat NS hier geen duidelijkheid over geeft.

We hebben natuurlijk ook over loon en andere voorstellen gesproken, maar verder er is nauwelijks beweging vanuit NS. Het lijkt er op dat de NS-onderhandelaars niet met voldoende ruimte om te onderhandelen aan tafel zitten maar met een opdracht. Dat zorgt ervoor dat de onderhandelingen niet op de rails komen.

Concreet heeft NS de afgelopen overlegronde twee opties op tafel gelegd:

• Looptijd 1 april 2020 tot 1 juli 2021 (15 maanden). Met loonsverhoging 1% per 1-4-2020 en verlenging sociaal plan gedurende de looptijd en pensioenpremies 24% voor 2021. Dus geen ouderenvertrekregeling, geen levensfaseverlofregeling voor jongeren om een sabbatical te nemen of eerder te stoppen met werken. En dus geen compensatie voor de inflatie.
  • Looptijd 1 april 2020 tot 1 juli 2022 (27 maanden). Met loonsverhoging drie keer 1%: per 1-4-2020, per 1-4-2021 en per 1-1-2022 en verlenging sociaal plan gedurende de looptijd. In dit geval is NS bereid naar de andere voorstellen van de bonden te kijken of daar nog iets tussen zit wat voor NS acceptabel is.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Beide opties zijn voor ons onacceptabel. Er is besloten om NS even de tijd te geven om de voorstellen van de vakbonden te laten bezinken. Maandag 7 december 2020 gaan wij verder onderhandelen. Inmiddels zijn wij acht maanden verder en willen we, samen met jullie, een cao-resultaat zien waarin NS blijk geeft van waardering voor jullie harde werk.