Stand van zaken cao-onderhandelingen NS

Door Redactie 29 oktober 2020

Zoals jullie weten hebben we vorige week drie dagen met NS onderhandeld over een nieuwe cao. Helaas zijn we er niet uit gekomen. Dat heeft invloed op de opbouw van je pensioen voor het komend jaar. Daarover hebben we je eerder al geïnformeerd in een gezamenlijke nieuwsbrief met andere bonden.

Stand van zaken cao-onderhandelingen NS

Niet wendbaar en flexibel

NS bleek vorige week woensdag, vrijdag en zaterdag zelf weinig wendbaar en flexibel. NS gaf woensdag al aan dat ze de financiële resultaten die ze via een 'pact' met de bonden en COR in de komende jaren wilde bereiken, ook zonder 'pact' willen halen. Dus 1.4 miljard bezuinigen tot en met 2024 en het personeelsbestand over de hele organisatie laten krimpen met 2.300 FTE medewerkers. Dat heeft de afgelopen onderhandelingsronde sterk beïnvloed.

Doordat NS aan dat 'pact-doel' blijft vasthouden, heeft de NS-onderhandelingsdelegatie nauwelijks geld in haar portemonnee meegekregen om de nodige verbeteringen in de cao met vakbonden af te spreken. NS reageerde op enkele van onze voorstellen positief, maar op diverse, voor jullie belangrijke thema’s, wil NS aan onze voorstellen niet tegemoetkomen.

NS wil jullie nu kennelijk de rekening van de coronacrisis laten betalen en daaroverheen ook nog eens allerlei krimpplannen in een sneltreinvaart doorvoeren. Terwijl jullie toch sinds medio maart Nederland mobiel hebben gehouden!

Kwaliteit boven snelheid

Het doel van alle partijen was om er afgelopen weekend samen uit te komen. Maar wat ons betreft mocht dat niet ten koste van goede afspraken gaan. Toen het verschil tussen wat NS wil en wat de vakbondsleden willen, voor ons te groot bleek, zat er niets anders op dan de onderhandelingen te schorsen, zodat we jullie konden gaan informeren. Het is daarbij mooi dat alle vakbonden op één lijn zitten.

Op vrijdag 13 november hervatten we de cao-onderhandelingen weer. Wij stelden voor alvast zaterdag 14 november te reserveren, maar daar wilde NS niets van weten. Zij gaven aan dat ze nog één dag onderhandelen voldoende vinden.

De huidige stand van zaken hebben wij voor je in een overzicht gezet. Natuurlijk hebben wij er alles aan gedaan om onze verantwoordelijkheid te nemen. Nu NS nog.

Download het overzicht

Uiteraard horen wij graag van je wat je van de huidige stand van zaken vindt. Praat er ook met je collega’s over. En, als NS niet verder gaat bewegen, dan zullen jullie van je moeten laten horen. Al gaat wij er niet vanuit dat NS het zo ver zal laten komen.

Ron Christiaanse, voorzitter Bedrijfsafdeling NS/voorzitter cao-commissie
Roos Rahimi, bestuurder FNV Spoor
Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor

Samen staan we sterker! Maak een collega lid van de FNV en ontvang 10 euro. Een nieuw lid betaalt de eerste 4 maanden slechts 25 euro.