Cao-voorstellen voor de nieuwe cao ProRail

De onderhandelingen zijn begonnen

Door Redactie 22 oktober 2020

Ruim 250 FNV-leden bij ProRail hebben de moeite genomen om de cao-enquête in te vullen. De uitslagen over herkenbaarheid cao en voorstellen waren duidelijk. Wij zijn op de goede weg. We rekenen er ook op dat jij en je collega's ons helpen om op die goede weg te blijven. Ook hebben wij zeer veel suggesties, opmerkingen en punten van aandacht gekregen. Dank daarvoor en aan de slag maar!

Cao-voorstellen voor de nieuwe cao ProRail

Cao-voorstellen FNV

Ook de uitkomsten van de enquête over de onderwerpen voor de komende cao waren erg duidelijk. Grote eensgezindheid over de hele linie, ongeacht bedrijfsonderdeel. De voorstellenbrief is tot stand gekomen uit jullie input, die van jullie kaderleden en het FNV Arbeidsvoorwaardenbeleid. Op onderdelen verschilt de brief van wat jullie ongetwijfeld gewend zijn. Vandaar hieronder aanvullende toelichting op de gevraagde loonsverhoging.

De loonruimte voor 2021 is door FNV wederom vastgesteld op 5%, met daar waar dit nodig wordt geacht maatwerk op sector of bedrijfsniveau. Een van de speerpunten van het beleid blijft ook het verminderen van het gat tussen lagere en hoge(re) beloningen. Een loonsverhoging in procenten gecombineerd met een loonsverhoging in euro’s past daar prima bij. Dat is ook wat wij dit keer op een gegeven moment op tafel zullen leggen. Wel hebben we er voor gekozen om op dit moment nog geen concreet voorstel te doen. Wat ons betreft zijn cao onderhandelingen geen koehandel of een veredelde handklap.

Naast loon worden er ook altijd inhoudelijke voorstellen gedaan. Eerst willen we het over die voorstellen hebben. Voordelen, nadelen, wat levert het op, wat kost het en bovenal wat voor werkgever wil ProRail zijn en welke verantwoordelijkheid wil ProRail nemen. Bijvoorbeeld waar het gaat om eerder stoppen met werken. Hierover willen we ook continu met jullie in gesprek blijven. Vervolgens bepalen wij samen wat een goede looneis moet zijn bij het pakket dat er ligt voor de cao 2021.

Onderhandelingen

Op 7 oktober zaten wij samen met de andere vakbonden en ProRail bij elkaar voor het officieel uitwisselen en toelichten van de voorstellen. Helaas is het niet mogelijk op dit moment om fysiek bij elkaar te komen dus gebeurt dit via een teams overleg. Alle partijen lichten hun voorstellen toe en zullen verdiepingsvragen beantwoorden. Er zal nog niet onderhandeld worden. Wat overigens sowieso niet in de planning stond. Partijen zijn eensgezind over het proces. Onderhandelen hoort in een fysieke bijeenkomst te gebeuren. De eerste onderhandeling staat gepland voor 28 oktober. We gaan er alles aan doen om dan ook echt de onderhandelingen op te kunnen pakken, wel binnen de regels en richtlijnen die van kracht zijn in verband met Covid-19.

Tot slot

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het één van de FNV kaderleden weten of neem contact op met FNV-bestuurder Michiel Boer: michiel.boer@fnv.nl