Cao-enquête ProRail staat open tot 15 februari

En ander nieuws van de bedrijfskadergroep Prorail

Door Redactie 5 februari 2024

Op 30 januari was er weer een Bedrijfskadergroep-bijeenkomst (BKG) waar de FNV-kaderleden van ProRail lopende onderwerpen hebben besproken. Er is nieuws over de cao-enquête, functieverbreding, de MZ-verkiezingen en er zijn vacatures.

Cao-enquête ProRail staat open tot 15 februari

Cao-onderhandelingen

Na het versturen van de cao-enquête bleek dat hij door diverse oorzaken bij veel leden niet goed was aangekomen. Daarom hebben we de enquête opnieuw opengezet tot 15 februari. Heb je hem nog niet ingevuld, doe dat dan alsjeblieft alsnog. Klik op deze link om naar de enquête te gaan.

Stuur hem ook gerust door naar collega’s die (nog) geen lid zijn. Uiteindelijk willen we graag een breed beeld hebben van wat er leeft. Onze daadwerkelijke standpunten zullen te zijner tijd gebaseerd worden op de input van onze leden. In de volgende BKG-bijeenkomst (op 26 maart) zullen we de uitslagen van de enquête nader bespreken en vertalen in concrete cao-voorstellen.

Functieverbreding

Inmiddels hebben vanuit de werkgever in samenwerking met de OCVL de roadshows plaatsgevonden, waarbij veel feedback is opgehaald. Op sommige plaatsen is het beeld ontstaan dat alles al helemaal in beton gegoten is. Dit is zeker niet het geval!

We hebben als FNV nog geen afspraken gemaakt over het ‘sociale kader’. Dat betreft onder andere de vraag hoe om te gaan met de seniortoeslag. Tevens is ons standpunt dat de 55+ en 60+ -categorieën herijkt moeten worden als blijkt dat de implementatie van ERTMS en het STOC-model langer op zich laat wachten dan nu voorzien.

Verder hebben wij begrepen dat de OCVL over een aantal onderwerpen nog in gesprek is met de werkgever. Het betekent eigenlijk dat de huidige voorstelling van zaken, vanuit de werkgever, nog niet als gelopen race kan worden weggezet.

MZ-verkiezingen

Inmiddels zijn de kieslijsten voor de MZ-verkiezingen ingediend bij de werkgever. Alle deelnemende kandidaten zullen de komende weken de tijd krijgen om een foto en tekst aan te leveren en in maart zullen dan de daadwerkelijke verkiezingen zijn. Natuurlijk kun je als FNV-kandidaat ook hulp krijgen bij een wervende tekst in jouw campagne. Mocht je hiervan gebruik willen maken, dan vernemen wij dat graag!

Je kunt onze kandidaten te zijner tijd uiteraard vinden op de kieslijst van FNV. Als je geen duidelijke voorkeur hebt voor een specifieke kandidaat, roepen we je op om in ieder geval op een kandidaat van de FNV-lijst te stemmen. Hoe sterker de vakbond is vertegenwoordigd binnen de medezeggenschap, hoe beter!

Vacatures in de Bedrijfskadergroep

Willem Bos van VL-post Zwolle heeft aangegeven de BKG te verlaten. Dat creëert weer 1 vacante plek voor de BKG bij VL. Op dit moment hebben we ook nog vacante plekken bij de afdelingen CM, Projecten, Staven en ICT en AM. Werk je op een van deze afdelingen en lijkt het je leuk om je als FNV-lid verder te ontwikkelen en op jouw locatie/binnen jouw afdeling te fungeren als schakel tussen de FNV en de collega’s? Meld je dan aan of mail ons voor meer informatie via martin.meijer@prorail.nl.

Samen sterk

Met meer leden bereiken we meer, ook bij de onderhandelingen over de nieuwe cao. Sluit je daarom aan bij je collega’s die al lid zijn.

Word lid

Of nodig je collega uit om lid te worden.

Meer informatie

De volgende BKG-dag is op 26 maart. Heb je vragen, schroom dan niet om een van de kaderleden op te zoeken, of mail ons via carl.kraijenoord@fnv.nl.

Tip: op onze Sharepoint-pagina (van ProRail) is ook meer informatie te vinden. Neem daar eens een kijkje als je interesse hebt in het vakbondswerk en wat er zoal gebeurt!