Nieuws uit de bedrijfskadergroep ProRail

Over functieverbreding, medezeggenschap en cao-onderhandelingen

Door Redactie 8 april 2024

Op 26 maart zijn de FNV-kaderleden van ProRail weer bij elkaar gekomen in een Bedrijfskadergroep-bijeenkomst om de lopende onderwerpen te bespreken. Er is nieuws over functieverbreding, medezeggenschap en de cao-onderhandelingen. Ook zijn er vacatures binnen de bedrijfskadergroep.

Bedrijfskadergroep

Per 1 juni zal Mia Wijnen ProRail gaan verlaten om van haar pensioen te genieten. Wij willen haar graag bedanken voor haar jarenlange inzet voor FNV in het bestuur van de bedrijfskadergroep, bij diverse commissies, binnen de subsectorraad Spoor, als ledenconsulent en voor de begeleiding bij diverse intensieve trajecten.

Op dit moment hebben we nog vacante plekken bij de afdelingen CM, Projecten, Staven en ICT en AM. Werk je op een van deze afdelingen en lijkt het je leuk om je als FNV-lid verder te ontwikkelen en op jouw locatie/binnen jouw afdeling te fungeren als schakel tussen het FNV en de collega’s? Meld je dan aan, of mail ons voor meer informatie via: martin.meijer@prorail.nl.

Functieverbreding

Onlangs hebben de vakbonden met de werkgever een onderhandelingsresultaat ondertekend over het Sociaal Kader voor functieverbreding. Dit onderhandelingsresultaat leggen we op 8 april aan jullie voor middels diverse Teams-sessies. Aan de hand van jullie feedback zullen we dan gaan toewerken naar een definitief akkoord.

Klik op een van de drie bijeenkomsten om deel te nemen aan de Teams-sessie.

Lees het onderhandelingsresultaat

Medezeggenschap

Op 25 en 26 april is de medezeggenschap formeel geïnstalleerd voor de komende zittingstermijn van 3 jaar. We zijn verheugd te kunnen melden dat het totale aantal FNV-zetels binnen de medezeggenschap van ProRail wederom is toegenomen. Veel succes aan alle verkozen en herkozen leden!

Cao-onderhandelingen

Op 18 maart is het cao-traject formeel begonnen met een kennismaking tussen de verschillende onderhandelingspartijen. De komende maanden zullen de werkgever en de vakbonden met elkaar om de tafel gaan om te onderhandelen over de nieuwe cao. Dit begint met het uitwisselen van de voorstellenbrieven op 29 april. Onze voorstellenbrief wordt door onze cao-commissie samengesteld aan de hand van jullie antwoorden op de enquête die we de afgelopen maanden hebben gehouden. Dank jullie wel voor het invullen daarvan!

Goed om te vermelden is dat dit een traject is tussen werkgever en vakbonden, niet van de medezeggenschap! Ook willen we jullie graag iets meer uitleg geven over waarom we de keuze hebben gemaakt om 2 onderwerpen die wel in de enquête naar voren kwamen, niet mee te nemen voor deze onderhandelingen:

1. Consignatievergoeding

Na diverse overleggen is de afgelopen periode gebleken dat de cao-afspraken over consignatievergoeding op veel plekken binnen ProRail niet juist worden toegepast. Dat resulteert erin dat er op verschillende plekken verschillend wordt omgegaan met het toekennen van consignatievergoeding, waardoor we onvoldoende overzicht hebben over wat de gevolgen van eventuele aanpassingen zouden zijn. Daarom hebben we in overleg met de werkgever besloten om eerst nader onderzoek te doen en dit onderwerp dit jaar nog niet mee te nemen in de onderhandelingen.

2. RVU-regeling

De huidige RVU-regeling loopt tot en met 31 december 2025. Dit is een regeling waarbij de overheid een groot deel van de kosten op zich neemt wanneer mensen met zware beroepen eerder uit dienst treden dan de pensioengerechtigde leeftijd. Op dit moment is het nog niet zeker wat de regering gaat besluiten over een vervolg hiervan. Wanneer besloten wordt dat deze regeling vanuit de overheid niet verlengd wordt, kunnen we in gesprek gaan met de werkgever over een voortzetting, waarbij die kosten dus voor rekening van de werkgever zouden komen. Voor nu zou het echter zonde zijn om dat al ten koste te laten gaan van de loonruimte, aangezien die regeling nog verder doorloopt dan de komende cao-termijn.

Contact

De volgende bedrijfskadergroepbijeenkomst is op 25 juni. Heb je vragen, schroom dan niet om een van de kaderleden op te zoeken, of mail ons via carl.kraijenoord@fnv.nl.