Medewerkers in bagage- en passagiersafhandeling staan op voor een hoger loon

Door Redactie 11 juli 2023

Medewerkers in bagage- en passagiersafhandeling op Schiphol hebben op maandag 10 juli passagiers gevraagd om hen te steunen. Met de chaos en lange wachtrijen nog vers in het achterhoofd, eisen ze meer loon. Om collega’s te behouden en om nieuwe mensen aan te trekken.

Medewerkers in bagage- en passagiersafhandeling staan op voor een hoger loon

Bagage-afhandelaar en FNV-lid Tony Roomeijer: 'Het is geweldig om onderdeel te zijn van het werk hier op Schiphol, maar het is ook best zwaar werk. Ik heb de afgelopen tijd veel collega’s zien vertrekken omdat ze ergens anders meer kunnen verdienen. Ik ben alleen bang dat dit weer tot lange wachtrijen zal leiden.' De medewerkers deelden bagagelabels met een QR-code uit aan passagiers, waar ze vroegen een petitie te tekenen voor een hoger salaris.

Personeelstekort

Er is op de Nederlandse vliegvelden een tekort aan personeel om alle bagage en passagiers tijdig af te handelen. Dit komt omdat het fysiek zwaar werk is en het loon te laag ligt. Doordat op veel plekken, ook binnen Schiphol, de cao-lonen flink stijgen, is uitstroom van personeel bij bagage- en passagiersafhandeling groter dan de instroom van nieuwe medewerkers. Hierdoor stijgt de werkdruk voor het overige personeel.

Jaap de Bie, campagneleider FNV: 'De lonen bij afhandeling blijven achter op andere lonen om hen heen. Waar werkgevers vroeger konden zeggen: ‘voor jou tien anderen’, zien we nu dat werknemers dat tegen hun werkgever zeggen. Om meer collega’s aan te trekken en te behouden voor dit prachtige werk, is een flinke loonsverhoging nodig.'

Patstelling

Luchtvaartmaatschappijen huren afhandelbedrijven in om de afhandeling op de luchthavens te regelen. Hierdoor is een loonsverhoging afspreken een ingewikkelde zaak. De Bie: 'De afhandelbedrijven zeggen niet meer te kunnen betalen, de luchthaven zegt het niet te mogen betalen en de luchtvaartmaatschappijen zegt het niet te willen betalen. Ondertussen gebeurt er niks. Daar zijn de medewerkers, maar ook de passagiers de dupe van.' Dit terwijl het geld er wel is.

Onder de passagiers was er groot begrip voor de actie van de medewerkers. Roomeijer: 'Veel passagiers herkenden ons verhaal. Er is geld genoeg, alleen wordt het niet eerlijk verdeeld. Ook al hadden de passagiers weinig tijd omdat ze hun vlucht wilden halen, de meeste passagiers scanden de code en vulden de korte vragenlijst in.'

Steun de medewerkers en teken de petitie