Stakers Forbo Flooring steunen voedselbank

Portret Yolanda Reus
Door Yolanda Reus 7 april 2023

Een staking van 5 weken is niet niks, ook niet voor de huishoudportemonnee. Toch besloten de stakers van Forbo Flooring niet alleen om er nog een week staken aan vast te knopen, ze zamelden ook geld in voor de Voedselbank!

Wim de Bie (links) overhandigt een check van 352 euro aan een vertegenwoordiger van Voedselbank Zaanstreek

Verbeterd eindbod afgewezen

Bij Forbo Flooring, de fabrikant van prachtige marmoleum vloeren, wordt gestaakt. Al 5 weken lang. Vandaag hoorde de directie dat hun verbeterd bod met tekenbonus door een heel groot deel van de vakbondsleden (stakers en niet stakers) is afgewezen.

Staken voor koopkrachtbehoud

Stakers bij Forbo willen geen loonsverbetering, ze willen koopkrachtbehoud. Daarvoor is in ieder geval 10% verhoging van het salaris voor nodig en dan is dat eigenlijk nog 4,3% te weinig. Daarvoor leveren stakers iedere dag netto 50 euro per persoon in, het verschil tussen de stakingsuitkering van de vakbond en hun normale loon. Maar van wijken willen ze niet weten. Volgende week staken ze dóór. Dat wordt dan week 6 van hun staking.

Petitie

De stakende werknemers in Assendelft vechten voor hun rechten, omdat ze beter verdienen. Wil jij ze helpen? Teken de petitie en help mee hun werkgever wakker te schudden voor een beter loonbod.

Teken de petitie

Steun aan de voedselbank

En in deze financieel uitdagende tijd, zagen de stakers kans om gister nog een spoedactie op touw te zetten. Ze zamelden geld in om hun buren - de voedselbank Zaanstreek- een hart onder de riem te steken met een donatie van 352 euro. Voor mensen die het nog krapper hebben.

Serieus geld, maar ook een symbolisch bedrag, want 3+5+2 =10. Precies: de 10% die stakers graag van hun werkgever zouden krijgen.