FNV leden stemmen unaniem in met eindbod MOT cao 2022-2025

Leden eensgezind over gemaakte afspraken in eerste cao MOT ooit

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 21 april 2023

Aan belangstelling voor de nieuwe cao bij MOT geen gebrek. Ruim 93% van onze leden maakte de gang naar de stembus en kon zich unaniem vinden in het eindbod van werkgever. Het was dan ook een bijzonder traject, dat twee jaar geduurd heeft, en uiteindelijk resulteerde in de eerste cao in de geschiedenis bij Maasvlakte Olie Terminal. De afspraken in de cao MOT zijn tot januari 2025 gemaakt.

Overgang van arbeidsvoorwaardenregeling naar cao in twee stappen

Onze leden stemden tot en met 21 april over het tweede gedeelte van de ‘package deal’ die bonden eerder sloten met de directie. In deze deal worden de arbeidsvoorwaarden bij MOT van een AVR met de OR, in twee stappen naar een cao met vakbonden, omgezet. Vorig jaar stemden onze leden al over het eerste gedeelte: de overgang naar een cao tussen directie aan de ene en FNV en CNV aan de andere kant. Toen is afgesproken dat later een bijpassende loonafspraak gemaakt zou worden. Dat is met het unaniem accepteren van het eindbod op loon gebeurd.

Wat vindt FNV?

FNV is tevreden dat er na een traject van ruim twee jaar, definitief afspraken gemaakt zijn over een cao voor onze leden werkzaam bij Maasvlakte Olie Terminal. Ook zijn wij verheugd dat de afspraken breedgedragen zijn en op steun binnen de hele organisatie kunnen rekenen. Voor wat betreft de loonsverhoging is de directie deels tegemoet gekomen aan wat wij hebben gevraagd. De directie heeft de loonsverhoging in 2022 verhoogd naar 6% en daarnaast zit er een extra structurele plus in, in 2023. Deze is echter onvoldoende om het koopkrachtverlies in 2023 te compenseren, dat is spijtig.

Kaderleden

FNV wil de nieuwe FNV-kaderleden bedanken voor hun inzet tijdens het traject. Voor alle betrokken partijen was dit een eerste keer dat het cao proces is doorlopen.