Belangrijkste voorstellen cao Organon toegelicht

Moderniseren mag, versoberen niet!

Door Redactie 21 juni 2022

Na de afsplitsing van MSD gaan we over een eigen bedrijfs-cao voor Organon onderhandelen. Dat doen we met jullie werkgever en vakbond VHP-2. De eerste onderhandelingsronde voor de cao Organon nieuw stijl staat gepland voor 27 juni 2022. Hieronder een toelichting van de belangrijkste punten voor de nieuwe cao.

Koopkrachtbehoud

Vanaf de herfst van 2021 is de economie in de ban van inflatie. Dat komt door de rentestand, de energieprijzen en ondertussen natuurlijk ook door de oorlog in Oekraïne. Doordat we nog geen cao hadden afgesproken, heeft de werkgever in april eenzijdig - zonder overleg met de vakbonden - de salarissen aangepast met een merit matrix van 2,9%.

Merit matrix: oneerlijk systeem

Dat percentage is niet voor iedereen hetzelfde; in de merit matrix krijgen medewerkers in het eerste tertiel veel meer dan de collega’s in het derde tertiel of die daar al uit zijn gegroeid.

We willen dus nog een aanpassing in het salaris van 2022 van € 100 per maand er bij, onafhankelijk van je plaats in de merit matrix. Maar belangrijker: we willen ook af van het systeem van de merit matrix. Het systeem is niet eerlijk, dat blijkt dit jaar nog sterker dan ooit: hoe kun je als medewerker de inflatie bijhouden als er een schamel percentage van 2,9% in de merit matrix gaat.

Onze loonvoorstellen

• € 1.200 bruto per fte eenmalig erbij over 2022
  • Afschaffing van de merit matrix na dit kalenderjaar, net zoals bij Aspen Oss
  • Vanaf 2023 een systeem van automatische prijscompensatie, waarbij je salaris de inflatie volgt, plus een percentage daarboven om ontwikkeling te belonen

Duurzame inzetbaarheid

MSD is al een tijd geen enthousiast voorstander van het generatiepact en in de eerste gesprekken lijkt dat beeld bij Organon niet veranderd. Tegelijkertijd hebben we als sociale partners – werkgevers en werknemers – afgesproken een regeling te onderzoeken waarbij mensen die zwaar werk hebben verricht, drie jaar eerder met pensioen mogen. Dat is een zogenaamde bedrijfs-aow. De gedachte daarbij is dat mensen met fysiek zwaar werk, of mensen met ploegendiensten, die belasting niet tot hun aow-datum kunnen verrichten. Wij zijn benieuwd of de werkgever nu eindelijk stappen wil zetten om het einde van de loopbaan gezond en werkbaar te bereiken. We horen ook graag wat jullie er van vinden.

Ook voor jongere medewerkers moet het werk aanvaardbare werkdruk opleveren. In dat licht zijn we ook benieuwd naar de voorstellen van de werkgever op het gebied van ouderschapsverlof en geboorteverlof:  het argument dat we als FNV niet naar twintigers en dertigers kijken waar het gaat om de duurzame inzetbaarheid gaat niet op!

Een specifiek punt dat we niet (vaak ) in andere bedrijven tegenkomen is de beloning van medewerkers in de zogenaamde omkleedtijd. Organon aangeeft dat dat in eigen tijd moet gebeuren. Er zijn uitspraken van rechters, die aangeven dat dit werktijd is en dat willen we dus ook in jullie cao zien.

En dan is er nog de beloning van collega’s in de vijfploegendienst. Een rooster in de vijfploegendienst is op grond van de Arbeidstijdenwet begrenst op 33,6 uur werken. Veel werkgevers betalen dan gewoon het volledige salaris uit, maar bij Organon leveren de collega’s per week 6,4 verlofuren in. Hoe je dan nog vakantiedagen overhoudt en – in de huidige arbeidsmarkt belangrijk – je nog een aantrekkelijke werkgever blijft, dat weten we niet zo goed.

Samen sterk

Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. En natuurlijk zijn de collega’s die nog geen lid zijn, van harte welkom om lid te worden.

Nodig je collega uit

Contact

Heb je vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op met Henk van Amstel (FNV-kaderlid), Paul Smink (Bestuurder FNV Procesindustrie) of  Peter van der Wilk

Mail Paul Smink