48-uursstaking bij linoleummaker Forbo Assendelft, ook stakingsdreiging in Coevorden

Ook ultimatum voor Forbo Coevorden verzonden

Door Redactie 6 juni 2019

De medewerkers van linoleummaker Forbo Flooring in Assendelft houden donderdag 6 juni en vrijdag 7 juni een 48-uursstaking. Zij staken omdat het bedrijf niet is ingegaan op een eerder gesteld ultimatum voor een goede cao. FNV Procesindustrie eist een loonsverhoging van 5% per 1 januari 2019, met een bodem van 135 euro. Het eindbod van de werkgever blijft op 2% steken, dat is onder de inflatie van dit jaar.

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Werknemers willen een eerlijk loon en zij eisen een betrouwbare werkgever. Voor de cao wordt onvoldoende geboden, maar aandeelhouders hebben een extra dividend uitgekeerd gekregen. Ook houdt het bedrijf zich niet aan eerder gemaakte cao-afspraken.’

Behalve de lonen, is de huidige werkdruk bij Forbo Flooring nog steeds een probleem. Ook vorig jaar was de hoge werkdruk al reden voor acties. Daarom eist de bond tevens dat er tien extra uitzendkrachten bij de afdeling Productie komen, en tien bij Logistiek.

Ook ultimatum voor Forbo Novilon in Coevorden

Behalve voor de Forbo-cao van de medewerkers in Assendelft, heeft het bedrijf ook een eindbod neergelegd voor de cao van medewerkers van Forbo-Novilon in Coevorden. Dat eindbod is inmiddels als volstrekt onvoldoende beoordeeld door leden van FNV Procesindustrie. Net als in Assendelft, stemden in Coevorden de medewerkers vrijwel unaniem voor het voeren van acties. Vandaag is daarom ook voor de vestiging in Coevorden een ultimatum met de cao-eisen verzonden. Na afloop van dat ultimatum op dinsdag 11 juni om 18.00 uur, kunnen ook in Coevorden acties of stakingen komen, als de werkgever niet ingaat op de eisen.

De cao van Forbo Flooring, de marktleider in vloerbedekking, geldt voor de 550 medewerkers van de fabriek in Assendelft. De cao van Forbo-Novilon geldt voor de medewerkers van de fabriek in Coevorden.

Actie-informatie

Vrijdag 7 juni tussen 9.00 en 11.00 schrijven stakers in Assendelft zich in bij de hoofdpoort van Forbo. Adres: Industrieweg 12, Assendelft.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.