Een goede cao Metalektro maakt de grootmetaal tot een magneet voor vakmensen

Dit zijn de cao-voorstellen van FNV Metaal

Door Redactie 8 maart 2024

Op 21 maart starten de onderhandelingen voor de nieuwe cao Metalektro. Onze missie is duidelijk: een goede cao met een eerlijke beloning en waarin werkgelegenheid centraal staat.

cao-voorstellen Metalektro

Door en voor de leden

De cao-voorstellen zijn door en voor onze leden gemaakt. In het najaar 2023 hebben jullie je wensen aangegeven. In december zijn deze wensen vastgesteld en in januari ter stemming voorgelegd. Op 1 maart 2024 hebben de kaderleden op de sectorconferentie de uitkomsten van de stemming meegenomen en is de inzet vastgesteld. Dus door de leden en voor de leden. Zo doen we dat in de metaal.

Ben je benieuwd naar de voorstellenbrief van FNV Metaal? Je kunt alle voorstellen hier lezen.

Eerlijke beloning en werkgelegenheid

Naast het loon en de zwaarwerkregeling (RVU), is vooral de werkgelegenheid een belangrijk thema tijdens deze onderhandelingen. De metaal en technologische industrie staat onder (maatschappelijke) druk. Er wordt openlijk gediscussieerd of er wel plaats is voor industrie in Nederland.

Trots op de metaalindustrie

Wij zijn juist trots op onze metaalindustrie. Zonder de metaalbedrijven geen welvaart en staat Nederland stil. Wel moeten de bedrijven maatschappelijk gaan produceren en wij vinden dat deze inspanningen samen met het personeel bedacht en uitgevoerd moet worden. Het is immers onze werkgelegenheid.

Wanneer beginnen de onderhandelingen?

De cao-onderhandelingen starten op 21 maart. Daarna onderhandelen we op 26 maart, 12 april en 22 april verder. De onderhandelingsdelegatie gaat hun best doen en we doen op diverse manieren verslag van de onderhandeling. We houden je via de mail, flyers en de website op hoogte van het laatste nieuws. Wij zijn er klaar voor!

Samen staan we sterk

Deel dit bericht met je collega's, ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Een sterke cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Nodig daarom je collega uit om ook lid te worden van de FNV. Daar worden jullie allebei beter van en jij ontvangt ook nog eens € 10 van ons!

Maak je collega lid