Werknemers ASML voeren actie voor regeling eerder stoppen met zwaar werk

Door Redactie 12 januari 2024

Dinsdag 9 januari deden in totaal zo’n 100 medewerkers van ASML mee aan een symbolische walk-out voor een betere regeling om eerder te stoppen bij zwaar werk. Met deze actie protesteerden de medewerkers tegen de weigering van de centrale werkgeversorganisaties om tot een goed akkoord rond de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) te komen.

Werknemers ASML in actie voor behoud RVU-regeling

Zorgen over toekomst

Bestuurder Peter Reniers: 'De werknemers van ASML maken zich zorgen over hun toekomst, want 30 tot 40 % van de werknemers werkt namelijk in onregelmatige diensten. Zij weten niet of ze met hun zware werk wel gezond de AOW-leeftijd halen. Zij willen dat er een betere en structurele regeling komt voor mensen met zwaar werk. Ondanks de vrieskou loepen ze samen naar buiten, dat geeft aan dat het belangrijk is'.

Regeling Vervroegd Uittreden voor onbepaalde tijd in cao

Momenteel is er nog een Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) die het financieel mogelijk maakt om tot maximaal 3 jaar eerder te stoppen met werken. Werkgevers kunnen dan hun werknemers boetevrij een bedrag geven ter hoogte van een AOW-uitkering. De huidige regeling loopt eind volgend jaar af. De FNV wil deze regeling afspreken voor onbepaalde tijd en verruimen zodat mensen met zwaar werk ook echt kunnen stoppen zonder te veel in pensioen achteruit te gaan.

Meer acties

De actie bij ASML is een direct gevolg van het vastlopen van het overleg tussen werkgeversorganisaties en vakbonden op centraal niveau. Deze walk-out deden de medewerkers nog in eigentijd, maar Reniers sluit hardere acties bij ASML en omliggende bedrijven niet uit. 'Als werkgevers blijven weigeren gezamenlijk met ons dit probleem politiek te adresseren en op te lossen, zullen we zowel bij ASML als breder in onze sector hardere acties gaan voeren'. Ook andere sectoren met veel zwaar werk geven aan binnenkort met acties te komen als werkgevers niet bewegen.