Overleg gestart over de nieuwe pensioenregeling in de Metaal en Techniek

Door Redactie 22 juni 2023

Op 14 juni was het eindelijk zo ver: het eerste formele overleg tussen vakbonden en werkgevers in de Metaal en Techniek over de nieuwe pensioenregeling. Wat hebben we besproken?

Overleg pensioen Metaal en Techniek gestart

Korte terugblik

FNV Metaal heeft al in januari en februari de leden geraadpleegd en begin maart de voorstellen voor de nieuwe pensioenregeling opgestuurd. De werkgevers hadden meer tijd nodig voor de afstemming met hun achterban. We ontvingen begin juni hun voorstellen.

Nu ook de Eerste Kamer de nieuwe pensioenwet heeft aangenomen, staat niets ons meer in de weg om het overleg te starten over de aanpassing van onze pensioenregeling aan de nieuwe wetgeving.

De start

In ons eerste overleg over alle ingediende voorstellen bleek dat we het op punten eens en oneens zijn. Ook moeten we nog wat zaken uitzoeken.

• EENS: Net als wij willen de werkgevers zoveel mogelijk aansluiten op de huidige regeling. FNV Metaal kiest principieel voor het nieuwe Solidaire Pensioencontract, omdat de meerwaarde van collectiviteit, solidariteit en risicodeling daarin het beste wordt behouden. De berekeningen laten zien dat de verwachte pensioenresultaten in de meeste gevallen zelfs beter zijn dan in de huidige regeling, terwijl de Solidariteitsreserve (dat is een buffertje van alle deelnemers gezamenlijk om financiĆ«le schokken op te vangen) zorgt voor stabiele uitkeringen en zelfs een kleinere kans op korting dan in de huidige regeling. Wij zijn heel positief over de gelijke keuze van de werkgevers.
  • ONEENS: We verschillen in de prioriteit voor de ambitie (pensioendoelstelling) en de premie. FNV Metaal wil het huidige te bereiken pensioen voorop stellen, het liefst binnen de huidige premiehoogte, maar als dat niet kan moeten we over een hogere premie praten. De ambitie is om na 42 jaren deelname een pensioen te kunnen bereiken van 80% van het gemiddeld verdiende loon. De werkgevers willen op geen enkele manier een hogere premie betalen en als we met de huidige premie niet deze ambitie kunnen halen, dat we dan de ambitie moeten verlagen. Dit verschil hoeft geen probleem te worden zolang we met de huidige premie onze doelen kunnen bereiken, maar als dat niet zo is hebben we wel een probleem.
  • UITZOEKEN: Er zijn veel technische zaken waarin we echt nader onderzoek en sommen nodig hebben. Bijvoorbeeld: het Nabestaandenpensioen. Wat kunnen we doen met het huidige budget om dit onderdeel op een goede manier aan te passen aan de nieuwe wet? Andere voorbeelden: hoeveel hebben we nodig voor een goed werkende Solidariteitsreserve, voor compensatie van de leeftijdsgroepen die nadeel zouden kunnen ondervinden van de afschaffing van de doorsnee opbouw, hoe gaan we het huidige collectieve vermogen toedelen aan de individuele pensioenvermogens en de collectieve reserves die we moeten of willen aanhouden?

Het vervolg

We gaan de komende weken aan de slag met allerlei berekeningen en informatie die nodig zijn voor het maken van onze keuzes. Op 27 september komen alle onderhandelaars weer bijeen in een 2e onderhandelingsronde. Als het lukt willen we in oktober overeenstemming bereiken.

Leden stemmen

Onze leden hebben de laatste stem, zoals bij alle onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden. Zij zullen stemmen over een overeenkomst, pas dan is het definitief. Wil je straks stemmen?

Word dan lid

E-mail ontvangen?

We informeren onze leden over de voortgang in het overleg over onze nieuwe pensioenregeling. Heb je geen mail ontvangen? Kijk dan of je e-mailadres en e-mailvoorkeuren goed in onze administratie staan. In MijnFNV pas je dit eenvoudig aan.

Naar MijnFNV