BOVAG beweegt - maar we zijn er nog lang niet

3e ronde cao-onderhandelingen motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven

Door Redactie 4 oktober 2023

Op dinsdag 3 oktober 2023 onderhandelden FNV Metaal en BOVAG voor de derde keer in een maand tijd over de cao. Er zijn een paar stappen gezet in de juiste richting. Maar voor FNV Metaal nog onvoldoende om te komen tot een nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven. We bespreken enkele belangrijke voorstellen.

cao-nieuws-onderhandeling-motorvoertuigen

Kijk ook onze vlog over de 3e onderhandelingsronde

Watch our vlog

Loonbod en looptijd

BOVAG heeft twee voorstellen gedaan. Eén voorstel geldt bij een looptijd van één jaar en het andere is voor twee jaar.

• Als de cao voor één jaar geldt, biedt BOVAG een loonsverhoging van € 175 bruto per maand (fulltime) voor iedereen per 1 januari 2024. Dat komt bij een brutosalaris van € 2.800 per maand (het gemiddelde in de branche) neer op 6,25%. Dat voorstel vond FNV Metaal onder de maat.
  • Het tweede voorstel was zo mogelijk nog gekker: bij een looptijd van twee jaar voegt BOVAG aan de € 175 euro bruto per maand nog 2,5% per 1 januari 2025 toe. Bij een gemiddeld maandsalaris van € 2.800 bruto is dat dus in totaal 8,75% voor maar liefst twee jaar. Dat schiet niet echt op en staat ver af van wat wij van een fatsoenlijke cao verwachten.

Andere toezeggingen BOVAG

BOVAG stelt verder voor om de jeugdlonen op te trekken. Hieronder de tabel zoals die nu geldt en het voorstel van BOVAG:

Leeftijd Jeugdlonen nu Voorstel BOVAG
16/17 jaar 39,5% 50%
18 jaar 50% 60%
19 jaar 60% 75%
20 jaar 80% 90%

Daarnaast stelt BOVAG voor om de cao-schalen korter te maken, terwijl de begin- en eindlonen in die schalen gelijk worden gehouden. Dat betekent dat je sneller door de schalen gaat. Afhankelijk van de plek in de loonschaal kan dat een verbetering tot 2,7% betekenen.

Verkopers

Voor verkopers stelt BOVAG ook enkele (zuinige) verbeteringen voor, zoals het van toepassing verklaren van de cao-verhoging en het toekennen van een vervangende vrije dag als er (naast een volledige werkweek ook) op een feestdag is gewerkt (maar dan wel weer zonder toeslag).

Kwaliteitsafspraken

Als het gaat om moderne afspraken zoals uitbreiden generatiepact (60-80-100), thuiswerken, geen verplicht overwerk etc., blijft het stil bij BOVAG.

Beter voorstel

Al met al is er eindelijk sprake van enige concrete beweging bij BOVAG, maar is het nog volstrekt onvoldoende. FNV Metaal heeft BOVAG uitgedaagd om met een beter bod te komen. Want zo gaan we er niet komen. De volgende en in principe laatste onderhandelingsronde is op donderdag 12 oktober 2023.

Samen staan we sterker

Word nu lid. Kijk voor meer info over voordelen en contributie op fnv.nl/lidworden
Of maak een collega lid van de FNV. Meld je een nieuw lid aan, dan ontvang je € 10 wervingspremie.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.