Crisisakkoord over cao Motorvoertuigen

Door Redactie 20 november 2020

De onderhandelaars van FNV Metaal zijn na de 2e onderhandelingsronde met de BOVAG aan de slag gegaan om een crisis-cao te bereiken. Een cao met een beperkte looptijd en een beperkt aantal afspraken die passen bij de bijzondere omstandigheden in coronatijd. Dat is gelukt. We gaan de leden raadplegen of dit resultaat kan worden omgezet in een nieuwe cao.

Crisisakkoord over cao Motorvoertuigen

Wij beseffen dat we in deze bijzondere tijden geen geweldige afspraken over loonsverhogingen kunnen maken. Maar tegelijkertijd hechten we veel belang aan afspraken over de werkgelegenheid en eerder uittreden.

Voorlopige afspraken

Dit zijn de voorlopige afspraken:

Van 1-11-2020 tot 1-4-2022, dat is 17 maanden.

2% loonsverhoging: 1% per 1-2-2021 en 1% per 1-1-2022. Dat is omgerekend 1,41% per 12 maanden en daarmee loopt de verhoging in de pas met de verwachte inflatie.

De werkgever kan beide loonsverhogingen geheel of gedeeltelijk een jaar uitstellen, maar moet dan wel per 0,5% loonsverhoging eenmalig een extra vrije dag geven. Een crisisbestrijdingsdag noemen we dat. Dit moet bedrijven die in zwaar weer zitten helpen te overleven.

Bedrijven die vanwege grote omzetverliezen definitief recht hebben gekregen op de NOW 2- en de NOW 3-regeling (dus beide regelingen!), hoeven de loonsverhoging van 1-2-2021 niet te betalen.

De proef met het generatiepact uit de lopende cao wordt omgezet in een structurele regeling in de cao. Per 1-1-2021 wordt de regeling weer open gezet. Met deze regeling kunnen ouderen korter werken met grotendeels behoud van het loon en volledig behoud van de pensioenopbouw. Hierdoor komen er banen voor jongeren of blijven hun banen behouden.

Er komt een regeling waarmee werknemers met zwaar werk tot maximaal 3 jaar voor hun AOW-leeftijd vervroegd kunnen uittreden. De hoogte van de uitkering is gelijk aan het netto bedrag van de AOW. Een soort extra sector-AOW dus.
Om dit te bekostigen betalen de werkgevers vanaf 1-1-2021 een heffing van 0,25%. Het doel is om vanaf 1-7-2021 aanvragen te kunnen toekennen. Mocht er meer vraag zijn dan uit de heffing kan worden betaald, worden aanvragen toegekend vanaf het moment dat er voldoende middelen zijn.

Om leerwerkbanen in stand te houden kunnen werkgevers een vergoeding krijgen voor nieuwe BBL’ers voor de 4 Regionale Praktijk Trainingsdagen.

Wanneer een werkgever een andere methode van ADV-dagen wil gebruiken dan de normale toekenning van hele of halve vrije dagen, is een raadpleging van de werknemers verplicht.

De ketenbepaling van toegestane tijdelijke contracten wordt gekoppeld aan de wetgeving. Dat betekent dat het maximum aantal van 2 jaar tijdelijke contracten wijzigt in 3 jaar.

Stemmen

De leden van FNV Metaal ontvangen binnen enkele weken een cao-krant met toelichting van de afspraken in deze crisis-cao. Daarna mogen leden hun stem uitbrengen. Pas als de leden hebben ingestemd worden deze afspraken definitief.

Leden maken de vakbond

In goede en in slechte tijden, goed dat er een sterke vakbond is. En leden maken de vakbond! Hoe meer leden, hoe sterker we staan. Nu én in de toekomst. Maak daarom je collega’s lid van de FNV en verdien een tientje.

Ben je nog geen lid?