2e ronde cao-onderhandelingen Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven

Goed nieuws en slecht nieuws

Door Redactie 20 september 2023

Op 19 september 2023 was de tweede onderhandelingsronde voor de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven. We hebben goed nieuws en slecht nieuws.

cao-nieuws

Het goede nieuws is dat de BOVAG nu wel inhoudelijk heeft gereageerd op onze voorstellen. Het slechte nieuws is: die reactie was teleurstellend.

Kijk ook onze vlog over de 2e onderhandelingsronde

Watch our vlog

Economische situatie

Alhoewel het CBS nog heel kort geleden aangaf dat werkgevers het afgelopen jaar enorme omzetstijgingen van tientallen procenten hebben meegemaakt, was de economische situatie volgens de BOVAG toch ‘zorgelijk’. We hoorden veel sombere berichten van de BOVAG. De verkopen van zowel nieuwe als tweedehands voertuigen zouden tegenvallen. Consumenten vinden de elektrische voertuigen te duur, etc., etc.

Loon

In het overzicht ‘Kijk en vergelijk’ zie je de volledige reactie van de BOVAG op jullie voorstellen. Over het loon zeiden de werkgevers geschrokken te zijn van de FNV-looneis van 14,3%. Zij gaven aan dat werkgevers in 2023 al een forse loonsverhoging hebben betaald. Een automatische prijscompensatie (APC) is voor de BOVAG erg moeilijk. De BOVAG wil zich niet vastpinnen op iets onvoorspelbaars en wat niets zegt over de sector. Wel zeggen werkgevers een marktconforme loonsverhoging te willen afspreken met FNV Metaal. Daarbij heeft de BOVAG een voorkeur voor een verhoging in centen in plaats van procenten. Concreter werden ze nog niet.

Kijk en vergelijk

De volledige werkgeversreactie op jullie voorstellen hebben we in een overzicht naast onze voorstellen voor de nieuwe cao gezet: kijk en vergelijk. Werkgevers willen graag met FNV Metaal spreken over de ‘modernisering van de cao’. FNV Metaal wil best met de BOVAG spreken over een moderne cao. Maar we willen niet belangrijke onderwerpen op de lange baan schuiven.

FNV: 1 jaar, langer is bespreekbaar

BOVAG: 1 of 2 jaar

FNV: Per 1 november 2023: 14,3% APC vanaf 2024

BOVAG: Een marktconforme loonsverhoging in centen. Geen APC

FNV: Afschaffen

BOVAG: I.v.m. kosten van opleiden van leerlingen niet afschaffen. Graag verder bespreken

FNV: Minder, maar grotere stappen in de loonschalen

BOVAG: Meenemen bij de discussie over ‘modernisering van de cao’

FNV: 22 cent per kilometer per 1 januari 2024

BOVAG: Niet in de cao opnemen. Als vakbonden dat toch willen, gaat het ten koste van de loonruimte.

FNV: Meer rechten opnemen. Vergoeding van € 3,50 per dag in de cao

BOVAG: Op bedrijfsniveau regelen.

FNV: Garanderen RVU tot en met eind 2025, via eventuele verhoging premie. Uitbreiden generatiepact met recht op 60-80-100-regeling. Afschaffen wachtdag bij ziekte.

BOVAG: Generatiepact niet uitbreiden met 60-80-100-regeling. Afschaffen wachtdag is onderdeel van de modernisering van de cao. Later toekennen van seniorenuren.

FNV: Meer cao-rechten voor verkopers. Eerder contract voor bepaalde tijd.

BOVAG: Geen afspraken over maken in cao.Geen afspraken over maken in de cao.

FNV: Verbeteren van de arbeidsomstandigheden.

BOVAG: Verbeteren van de arbeidsomstandigheden.

FNV: Afspraken over betere naleving cao.

BOVAG: Zien geen noodzaak voor een ‘cao-politie’.

FNV: Meer zeggenschap over werktijden. Afschaffen verplicht overwerk.

BOVAG: Meenemen bij modernisering van de cao.

Vooruitzicht

FNV Metaal en BOVAG hadden vier onderhandelingsrondes gepland. Daarvan zijn er nu twee gebruikt. Als we er in vier rondes uit willen komen, zal er in de laatste twee rondes nog erg veel moeten gebeuren. De volgende onderhandelingsronde is op 3 oktober 2023. We hebben met de BOVAG afgesproken dat we de onderwerpen de volgende ronde in clusters verder zullen bespreken.

Samen staan we sterker

Word nu lid. Kijk voor meer info over voordelen en contributie op fnv.nl/lidworden
Of maak een collega lid van de FNV. Meld je een nieuw lid aan, dan ontvang je € 10 wervingspremie.