FNV Metaal: We gaan in hoger beroep tegen vonnis ASML Netherlands

Door Redactie 9 juni 2023

Rechtbank Oost-Brabant heeft op 21 maart jl. vonnis gewezen in de procedure tussen de vakbonden FNV/ CNV en ASML Netherlands. Aangezien er voldoende aanknopingspunten zijn om het vonnis aan te vechten, gaan de vakbonden in hoger beroep.

We gaan in hoger beroep tegen uitspraak kantonrechter inzake ASML

Procedure

De procedure gaat over twee zaken:

1. De vakbondscontributie
  2. De te late betaling volgend uit zowel het principeakkoord als de cao Metalektro

Vonnis zorgt voor verwarring en ontzetting

Zoals jullie ongetwijfeld hebben meegekregen heeft de kantonrechter een vonnis uitgesproken dat ons in verwarring en ontzetting achterlaat. We hebben het vonnis inmiddels goed bestudeerd en zijn van mening dat we voldoende aanknopingspunten hebben om het vonnis van de kantonrechter in hoger beroep aan te vechten.

Niet eens met uitspraak

In Nederland bestaat er een hiƫrarchie binnen het rechtsprekende systeem. Een zaak wordt eerst voorgelegd aan de rechtbank. Indien men het niet eens is met de uitspraak van de rechtbank, kan men in hoger beroep gaan bij het Gerechtshof. In sommige gevallen kan de Hoge Raad (cassatie) daarna nog gevraagd worden zich over de zaak te buigen. Ook de wederpartij heeft de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan. Zodra er ontwikkelingen zijn, houden we onze leden via mail op de hoogte. Zorg ervoor dat we jou kunnen bereiken en check MijnFNV of jouw gegevens goed staan.

Petitie: medewerkers willen collega's zijn.

We willen graag nogmaals de aandacht vragen voor de petitie 'Medewerkers ASML willen collega's zijn'. Structureel werk dient te worden uitgevoerd door werknemers in vaste dienst. Collega's mogen niet door ASML elkaars concurrenten gemaakt worden, maar dienen een sociale eenheid te vormen. Het succes van ASML moet breed gedeeld worden. We moeten het over 'erbij horen' hebben.

Deel jij de mening van FNV? Teken dan deze petitie!

Teken de petitie