Verdwijnen arbeidsplaatsen bij Philips

Door Redactie 31 oktober 2022

Op 24 oktober werden we opgeschrikt door het bericht dat Philips wereldwijd 4.000 banen gaat schrappen. In Nederland verdwijnen daardoor 800 banen. Krijg jij hiermee te maken? Neem dan contact met ons op voor hulp.

Gedwongen ontslag

Het niet langer oproepen van inhuurkrachten, het aflopen van tijdelijke contracten en het niet vervullen van vacatures zorgt al voor de helft van het aantal te schrappen arbeidsplaatsen. Ondanks deze maatregelen zullen er ook nog eens 400 arbeidsplaatsen met gedwongen ontslag verloren gaan.  De directe productieprocessen in Best en Drachten zullen niet getroffen worden.

Veel onrust onder medewerkers

FNV Metaal snapt dat Philips in moet grijpen om het tij te keren. Door deze ontslagronde wordt er direct een kostenbesparing doorgevoerd en dat zorgt voor veel onrust onder de medewerkers.  Begin 2023 start Philips een transformatieperiode door nieuwe focus en bijbehorende plannen. Of dit ook banen zal gaan kosten is voor ons nog onduidelijk. Feit blijft dat ook dit proces voor onrust onder de werknemers zal zorgen. Wij hadden liever gezien dat er maar één keer onrust het bedrijf zou ontstaan.

Advies Centrale Ondernemersraad

De Centrale Ondernemersraad (COR) is advies gevraagd over het verdwijnen van deze 800 arbeidsplaatsen. De COR vraagt vervolgens aan de individuele ondernemersraden of zij akkoord zijn met de te schrappen rollen en functies. Momenteel worden deze rollen en functies bepaald en er wordt gekeken of er uitwisselbaarheid is tussen de functies onderling. De betrokken ondernemingsraad moet hier dan vervolgens een mening over vormen.
Voor ons is nog niet duidelijk om welke functies en rollen het waar in de organisatie gaat.

Extra complicatie

De nieuwe OR-verkiezingen en de daarmee ook  het kiezen van een nieuwe COR in deze periode zorgen voor een extra complicatie. Wij begrepen dat de huidige or's en COR dit traject nog afhandelen.

Hoe gaat het nu verder?

Begin november zal duidelijk zijn welke rollen en functies verdwijnen. Vervolgens hebben de individuele ondernemingsraden tijd om daarop te reageren en aan te geven wat zij ervan vinden.

Uiterlijk half december wil Philips de mensen die hun baan verliezen informeren en ontslag aan gaan zeggen. Uiteraard zit hier nog een heel proces aan vast, omdat het gaat om een collectief ontslag van meer dan 20 personen. Op alle betreffende werknemers zal het lopende Centraal Sociaal Plan van toepassing zijn.

Afspiegelingsbeginsel

Philips zal het afspiegelingsbeginsel toe moeten passen en kijken óf en wélke functies met elkaar uitwisselbaar zijn. Binnen uitwisselbare functies geldt namelijk ook het 'last in, first out' principe binnen de afspiegelingscategorieën. De datum van afspiegeling ligt op 24-10-2022.

Hulp FNV

Mocht je onverhoopt in deze situatie jouw baan verliezen, neem dan contact met ons op. Onze juridisch medewerkers kunnen checken of jouw vaststellingsovereenkomst klopt en of de spelregels correct worden toegepast.

Bel 088 - 3680368 of neem op een andere manier contact met ons op.

Cao-traject

Een groot aantal mensen, zowel leden als niet-leden, hebben de enquête  ingevuld en waardevolle informatie gegeven waarmee wij onze voorstellen voor een nieuwe cao vorm kunnen geven. Zodra wij deze hebben opgesteld en het cao-traject start, zullen wij deze ook met jullie delen. We houden onze leden via e-mail op de hoogte. Heb jij geen mail ontvangen? Controleer dan jouw gegevens in MijnFNV.

Check jouw MijnFNV

Samen staan we sterk: maak je collega lid!

Het is nu meer van belang dan ooit dat we, ondanks een moeilijke tijd, een sterke vakbond hebben. Gezien de ontwikkelingen is het zeker belangrijk dat er goede afspraken gemaakt worden.

Een goede cao bereiken we namelijk alleen als jullie onze informatie met elkaar delen en bespreken. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgever. Over het uiteindelijke onderhandelingsresultaat mag je meestemmen als je lid bent van de FNV. Maak je collega daarom ook lid van de FNV!  Ga het gesprek aan met je collega’s over het feit dat een cao er niet automatisch komt, maak ze lid en verdien een tientje. Dit lidmaatschap is nu extra voordelig, namelijk de eerste 6 maanden voor 25 euro.

Een collega lid maken

Garantieregeling

In de cao 2020-2021 is per abuis de afgesproken Collectieve Garantieregeling (art 2.1.5) niet toegepast. Wij zijn daar door een paar oplettende or-leden op gewezen en hebben dit met Philips gesproken. Afgesproken is dat in december dit voor de betreffende medewerkers gecorrigeerd wordt en dat zij daarover bericht krijgen.

Contact

Heb je vragen? Neem contact op met Hans Wijers, bestuurder FNV Metaal of bel ons Contact Center: 088-3680368

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.