Nieuwe cao Philips

Leden hebben gestemd over het onderhandelingsresultaat

Door Redactie 30 mei 2023

Vele leden hebben gestemd over het cao-onderhandelingsresultaat Philips. De meerderheid van de leden stemde vóór het onderhandelingsresultaat.

Nieuwe cao Philips

Afwegingen

Het was lastig om tot een onderhandelingsresultaat te komen. Het resultaat bevat onderdelen zoals het onderscheid in vakgroepen, waardoor de FNV het resultaat neutraal aan jullie heeft voorgelegd. Daar staat tegenover dat er een maandelijkse vloer is afgesproken van € 250 bruto, de doelgroep van de RVU-regeling verdrievoudigd is én dat  de 60-urenregeling verruimd is.

Terugkoppeling naar Philips

Philips kan blij zijn met deze uitkomst van de ledenraadpleging. De meerderheid kan zich vinden in het onderhandelingsresultaat met het oog op de situatie waarin Philips zich bevindt, maar waardeert niet dat:

• Er – opnieuw - geen terugwerkende kracht wordt verleend aan de structurele loonsverhoging;
  • Er een knip is gelegd tussen de vakgroepen;
  • Er door Philips een heel kleine beweging wordt gemaakt in de onkostenvergoedingen;
  • Het cao-proces zo lang heeft geduurd.

De achterban geeft aan dat het erg wenselijk is dat de onderhandelingen voor de volgende cao ruim op tijd starten én tijdig worden afgerond. Alleen zo is er op tijd een nieuwe cao met een collectieve loonsverhoging per 1 juli 2024 (ingangsdatum van de volgende cao).

Sterk vakbondswerk

We hebben gezien dat de actiedreiging Philips in beweging heeft gebracht. Dat betekent dat vakbondswerk essentieel is en versterking daarvan belangrijk is en blijft. Door te stemmen, door bijeenkomsten te bezoeken of door lid te worden van een actiecomité.  Aan alle leden, dank!

Actief worden voor volgende cao?

Wil je meer aan vakbondswerk doen en meer betekenen in de opmaat naar de volgende cao? Meld je dan aan bij Patrick Meerts, bestuurder FNV Metaal.

Heb je collega’s die nog geen FNV-lid zijn?

Vraag hen om samen met jullie op te trekken en om FNV-lid te worden. Zij kunnen dan meebeslissen over hun arbeidsvoorwaarden. Tip: via Philips à la carte kun je de vakbondscontributie fiscaal vriendelijk laten behandelen.

Maak je collega lid