We hebben een onderhandelingsresultaat cao Philips bereikt

Ledenvergaderingen op 15, 16 en 17 mei

Door Redactie 12 mei 2023

Dankzij de actiebereidheid van onze leden hebben we een onderhandelingsresultaat over een nieuwe cao bereikt met Philips. We leggen dit onderhandelingsresultaat voor aan onze leden (en de andere bonden aan hun leden). Tot die tijd zijn de acties opgeschort.

Digitaal stemmen

De stemming zal deze keer digitaal plaatsvinden, zodat elk lid de mogelijkheid heeft zijn/haar stem uit te brengen, ook in deze periode met vrije dagen rond Hemelvaartsdag. Je ontvangt als lid een uitnodiging om te stemmen, stemmen kan van 15 tot en met 23 mei.

Highlights

Hieronder staan kort een aantal van de gemaakte afspraken benoemd. Kom voor nadere toelichting naar een van de ledenvergaderingen op 15, 16 en 17 mei.

In de uitdagende situatie waarin Philips zich bevindt, hebben we gezocht naar het maximale dat vanuit Philips mogelijk is. Vanuit werknemerszijde is gekeken naar de effecten van de inflatie en waar die het hardst binnenkomt. Daarom is gekozen voor een ‘vloer’ (minimale verhoging) van € 250 per maand. Deze vloer komt tegemoet aan onze eerdere wensen om vooral de lagere salarisschalen extra te stutten.

• De medewerkers in de vakgroepen 20 tot en met 45 krijgen per 1 augustus 2023 een structurele collectieve loonsverhoging van 7% met een vloer van € 250 per maand (dat is de minimale bruto maandelijkse verhoging). Per 1 juni 2024 is er een collectieve loonsverhoging van 3%.
  • De medewerkers in de vakgroepen 50 tot en met 90 krijgen per 1 augustus 2023 een structurele collectieve loonsverhoging van 4% met een vloer van € 250 per maand (dat is de minimale bruto maandelijkse verhoging). Per 1 juni 2024 is er een collectieve loonsverhoging van 3%.

Wij zijn geen voorstander van de overgang tussen de vakgroepen, maar voor Philips was dit aan de cao-tafel essentieel. We hebben afgesproken dat dit onderscheid alleen deze keer is gemaakt, gezien de situatie waarin Philips verkeert.

Verder hebben we afspraken kunnen maken over uitbreiding van de RVU-maatregel om meer oudere collega’s eerder te laten stoppen met werken en zo mogelijk het aantal gedwongen ontslagen te beperken. Het aantal mensen dat kan deelnemen aan deze regeling is verdrievoudigd. Ook is de 60-urenregeling uitgebreid. In deze tijd van hoge werkdruk is dat geen overbodige luxe, vinden wij.

5 mei is voortaan elk jaar een vrije dag.
NB. Deze afspraak geldt niet met terugwerkende kracht voor 5 mei 2023.

Ledenvergaderingen

De leden zijn per mail uitgenodigd voor de ledenvergaderingen op 15, 16 en 17 mei.

Philips in beweging dankzij jullie!

Dit onderhandelingsresultaat was alleen mogelijk dankzij onze leden. Jullie hebben Philips in beweging gekregen. Door met je collega’s te praten. Door met ons voor de poort te staan. Door te zorgen dat alle tafels bedekt waren met onze flyers en onze kleuren en door veel van je collega’s lid te maken. Zorg dat we dat blijven doen, want voor je het weet zijn we bezig met de voorbereidingen van de volgende cao.

Maak je collega lid