Er is een nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven

5 mei vrij! Wat houdt deze afspraak precies in?

Door Redactie 2 mei 2022

Er is een nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven. Onze leden hebben in overgrote meerderheid voor het principeakkoord gestemd, net als de achterban van de andere cao-partijen. Daarmee is er definitief een nieuwe cao.

Er is een nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven: 5 mei vrij!

5 mei vrij

Een van de afspraken in de nieuwe cao is dat Bevrijdingsdag, 5 mei, een doorbetaalde feestdag wordt. Dus een extra vrije dag bovenop de vakantiedagen. Deze afspraak gaat direct in, dat betekent dat aanstaande donderdag 5 mei al een officiƫle vrije dag is.

Werk je wel op 5 mei?

Er zijn dan 2 opties:

• Je werkt op 5 mei, dan krijg je een toeslag van 85%
  • Je werkt op 5 mei, maar krijgt deze of volgende week een andere dag vrij, dan vervalt de toeslag.

Voor wie geldt deze afspraak?

Deze cao-afspraak geldt voor alle werknemers die bij een bedrijf werken dat bij de BOVAG aangesloten is, met uitzondering van verkopers. Verkopers hebben op 5 mei geen recht op een vrije dag en krijgen geen toeslag als zij die dag werken.

Werk je bij een bedrijf dat niet bij de BOVAG is aangesloten? Jouw werkgever hoeft de nieuwe cao nog niet te volgen. Pas na een Algemeen Verbindend Verklaring (AVV) van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gelden de nieuwe cao-afspraken voor alle bedrijven in de sector. Dit duurt nog enige tijd.

Andere afspraken

Dankjewel!

Een goede cao ontstaat niet vanzelf, maar is te danken aan alle leden die samen een sterke vakbond vormen. 5 mei vrij is dus mede te danken aan jou! Met meer leden staan we nog sterker, dus nodig je collega uit om ook lid te worden van de FNV en verdien een tientje.

Collega uitnodigen