FNV Metaal en CNV stappen naar rechter voor niet naleven cao-afspraken door ASML

Uitspraak erg belangrijk voor gehele Metalektro branche

Door Redactie 22 oktober 2021

FNV Metaal en CNV Vakmensen zijn naar het kantongerecht in Eindhoven gestapt, omdat ASML weigert om 2 cao-afspraken na te komen. Oók nadat wij daarop aangedrongen hebben. De uitspraak zal een precedent scheppen voor de gehele sector! Wij verwachten dat de zitting in januari zal plaatsvinden.

Juridisch conflict

We hebben een juridisch conflict over 2 regelingen:

In de cao Metalektro 2018-2021 zijn twee artikelen (en dus twee verschillende aanspraken) voor vakbondsleden opgenomen welke ASML vooralsnog weigert om beiden (A+ B) uit te voeren. Oók nadat FNV Metaal en CNV Vakmensen daar meerdere keren op hebben aangedrongen:

A) het recht om de vakbondscontributie onder te brengen onder de zogenaamde werkkostenregeling; een fiscale regeling.

B) regeling voor leden van de vakbond die op 1 januari 2019 lid waren. Deze vakbondsleden krijgen een netto-vergoeding van hun vakbondscontributie.

ASML heeft de eenmalige uitkering niet uiterlijk 1 oktober 2021 aan haar werknemers betaald en heeft, op navraag, te kennen gegeven de betaling pas te voldoen op 25 oktober 2021. Dat is niet conform de afspraak die cao partijen hebben gemaakt. Weet  dat hiervoor is gestaakt! Werknemers hebben dus recht op de wettelijke verhoging en de wettelijke rente over de eenmalige uitkering.

“Eenmalige uitkering: De werkgever betaalt op 1 oktober 2021 een eenmalige uitkering van 2,3% over 7 maal het feitelijke maandsalaris van juni 2021 inclusief de ploegentoeslag, of de toeslag voor consignatiediensten. De uitkering wordt berekend over het basismaandsalaris tot een maximum van 4.500 euro (voltijdssalaris). De eenmalige uitkering wordt toegekend aan de werknemer die op 1 december 2020 in dienst was en sindsdien onafgebroken is gebleven van dezelfde werkgever.”

Contact

Heb je vragen en of opmerkingen over het cao-traject? Neem dan contact op met Peter Reniers, bestuurder FNV Metaal.

Tot slot: maak ook een collega lid

Wist je dat een goede cao niet vanzelf komt? We hebben jou hierbij nodig. Hoe meer leden zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met de werkgevers. Dat is nu nodig, maar ook in de toekomst. Maak je collega daarom ook lid van de FNV en verdien een tientje!

Nodig je collega uit