Voorstel werkgevers cao Openbare Bibliotheken en Kunsteducatie

Door Redactie 01 oktober 2019

Jouw werkgever is met een voorstel gekomen voor de cao Openbare Bibliotheken en Kunsteducatie. De brancheraad Bibliotheek van de FNV heeft goed naar het voorstel gekeken. Hun opmerkingen vind je hieronder.

De belangrijkste onderwerpen

• Loonsverhoging
    De werkgevers bieden een loonsverhoging van 3% per 01-01-2020 en 2% per 01-01-2021. Eerder werd de oude cao opengebroken om een tussentijdse verhoging van 1,75% per 1-1-2019 mogelijk te maken. Deze loonsverhogingen bij elkaar zijn gelijk aan de gemiddelde loonafspraken in 2019.
  • Beperking aantal werkdagen voor kleine arbeidsovereenkomsten
    Je werkgever wil maar voor een hele kleine groep afspraken maken over de verdeling van de uren. Dat zou dan gaan om de contracten tot 8 uur per week. Wij vinden dit niet genoeg. Als je 10 tot 20 uur per week werkt, kan je werkgever je dus op meer dan 3 dagen inplannen. De afspraken over de verdeling van uren moet ook voor deze groep gelden.
  • Afschaffing jeugdschalen
    Dit voorstel heeft je werkgever van ons overgenomen.
  • Zondagtoeslag
    Werk je al op zondag? Dan houd je de toeslag van 70%. Deze toeslag geldt voor de looptijd van de cao, dus voor 2 jaar. Voor medewerkers die niet eerder gewerkt hebben op zondag en voor nieuwe medewerkers geldt een toeslag van 25%. Wij vinden dat er geen verschil mag zijn tussen jou en je collega’s.
  • Meerwerk
    Wij vinden dat als je moet overwerken, je werkgever dit een week van tevoren met je overlegt. Je werkgever wil dat nog op de dag zelf doen. Dat is dan lastig weigeren, want je collega's en bezoekers worden er dan de dupe van.

In de brancheraad Bibliotheek van de FNV zitten jouw collega's. Zij hebben ook gekeken naar de voorstellen. Bekijk wat zij vinden van het eindvoorstel van de werkgevers (pdf).

Oude cao blijft nog geldig

De oude cao is verlengd tot 1 juli 2020. Gaan we nu niet akkoord met het voorstel, dan is er dus nog steeds een geldige cao.