Deeltijdroosters

Door Redactie 12 mei 2021

KLM houdt vast aan het uitgangspunt dat alle deeltijders in operationele functies bij Groud Services (inclusief Passenger Services) een rooster krijgen met 5 opkomsten in de week met ingang van 6 september 2021. Hierover is al heel veel gezegd. Wij vatten dat nog maar eens samen in één woord: schandalig!

Deeltijdroosters

Deeltijdwerken doe je om verschillende redenen. Je levert immers salaris in omdat je voor je gezin wilt zorgen, zorgtaken hebt, een voltijdrooster te zwaar vindt, verplichtingen hebt in het vrijwilligerswerk, de sportclub etc. Iedereen snapt dat, behalve KLM. FNV Luchtvaart zal zich verzetten tegen de deeltijdroosters samen met het CNV en de Unie.

Hoe gaat het nu verder?

De groepscommissie moet instemming geven voor het invoeren van de deeltijdroosters. Zonder die instemming wordt het rooster niet ingevoerd. Dat is de eerste horde. We gaan ervan uit dat dit goed gaat, er zitten heel veel FNV kaderleden in de groepscommissies! De ondernemingsraad kan vervangende instemming verlenen, maar we gaan er ook vanuit dat dit niet gebeurt. Dan kan KLM naar de rechter gaan en vragen om vervangende instemming. Geeft de rechter geen vervangende instemming, dan komt het rooster er niet! Indien de rechter wel vervangende instemming geeft, dan komt het rooster er wel. In dat geval zal FNV Luchtvaart voor onze leden nagaan wat de juridische mogelijkheden zijn om onder dit rooster uit te komen. Dat zal dan gaan om persoonlijke argumenten, eventuele rechtszaken moeten dan ook per werknemer worden gevoerd. We willen nu al het nodige voorwerk gaan doen. De deeltijdwerknemer zal zijn persoonlijke redenen om het rooster niet te willen/kunnen lopen moeten aangeven. Onze juristen kunnen die argumenten dan beoordelen op haalbaarheid.

WIL JE MEEDOEN?

VUL HIER HET FORMULIER IN EN VOEG DE GEVRAAGDE DOCUMENTEN TOE!

Heb je bepaalde documenten niet, vraag ze dan hier op bij KLM. We beginnen vroeg, dan heb je nog de tijd om stukken bij elkaar te verzamelen. De roosters moeten nog besproken worden in de groepscommissies.

Winstuitkering 2019

Het gaat er nu echt van komen: deze maand wordt de winstuitkering 2019 uitbetaald. Volledig in één keer! Aan alle KLM werknemers die minder dan 1,5 keer modaal verdienen.
FNV Luchtvaart heeft heel hard gestreden voor compensatie voor de inkomens tot 1,5 modaal. In de Tweede Kamer was een motie aangenomen dat deze inkomens werden ontzien. Volgens de minister hoefden de werknemers met een modaal inkomen of minder zelfs helemaal geen bijdrage te leveren. Wij hebben op de bres gestaan voor compensatie omdat ook de lagere inkomens hun loonsverhoging niet betaald krijgen. Op 28 mei staat de afgesproken compensatie (= winstdeling) op jullie rekening!

Opzeggen NOW 3 afspraken

FNV Luchtvaart heeft de NOW 3 afspraken opgezegd. Daarmee eindigen deze afspraken op 31 mei. Vanaf 1 juni zijn roosterwijzigingen alleen mogelijk met instemming van de werknemer! In de NOW afspraken staat ook dat in 2021 de wettelijke vakantiedagen opgemaakt moeten worden. Dat zijn voor voltijdwerknemer 20 dagen. KLM stelde dat die afspraak buiten de opzeggingsmogelijkheid valt. Wij hebben er met onze juristen naar gekeken: het klopt dat deze afspraak blijft bestaan.

Oplossen boventalligheid

Bij de operationele functies Ground Services, Passenger Services en Cargo is de boventalligheid vrijwel opgelost. FNV Luchtvaart gaat nu met KLM in overleg over de invulling van de cao-afspraak over de ophoging van de deeltijdcontracters platform en bagagekelder (75% contracters). Afspraak was immers: eerst de boventalligheid oplossen, dan de invulling van de 75% contracten.