Teken de petitie voor een eerlijke en gelijkwaardige IPB-regeling

KLM grondpersoneel

Portret Hacer Karadeniz
Door Hacer Karadeniz 23 februari 2024

Heb jij de petitie voor een eerlijke en gelijkwaardige IPB-regeling al getekend? Hoe meer KLM’ers deze tekenen, hoe krachtiger onze vuist! Met de petitie willen we KLM laten zien dat we gelijkwaardigheid heel belangrijk vinden.

De huidige IPB-regeling is oneerlijk en ongelijkwaardig

De IPB-regeling kent een tweedeling in de vorm van een A-categorie en een B-categorie. In categorie A vallen collega’s van de grond in een MSG-4 functie of hoger, (senior-)pursers met 15 dienstjaren, cockpitcollega’s met 8 dienstjaren en ander personeel (grond en cabin attendants) met 20 dienstjaren. Alle andere collega’s vallen in categorie B.

Als je in categorie A zit, word je voor een vlucht geaccepteerd in de volgorde C/W/M-class, terwijl in categorie B de volgorde M/W/C is. Ook verliezen collega’s die na 20 dienstjaren in de A-categorie vallen (cabin attendants en grondfunctionarissen) na pensionering deze status, terwijl andere groepen het recht op C/W/M behouden. Cabin attendants en grondfunctionarissen in een lagere schaal dan MSG 4 verliezen zelfs het recht op acceptatie in de C-class wanneer ze met pensioen gaan.

Teken de petitie!

De petitie verspreidt zich al goed, ook onder collega's van FNV Cabine! Maar zoals altijd is het belangrijk om aan te tonen dat we met velen zijn. Als je de petitie dus nog niet getekend hebt, doe dat dan nu alsnog. Deel hem ook met je collega's. Niet-leden mogen ook tekenen, maar het is beter om lid te worden om dit beleid, en vele andere kwesties, aan te pakken. Samen staan we sterker.

De leden hebben de petitie per mail ontvangen. Werk jij bij KLM grondpersoneel, ben je FNV-lid en heb je geen mail gehad. Check dan je gegevens in Mijn FNV.