FNV in overleg met KLM over de komende maanden

Door Redactie 27 maart 2020

Op dinsdag 24 maart hebben wij met KLM overlegd over de huidige situatie nu het werk fors is verminderd en een groot deel van de vloot op Schiphol geparkeerd staat. Vrijdag 27 maart gaat het overleg verder. Waar praten we over?

FNV in overleg met KLM over de komende maanden

Uitwerken Noodfonds

De overheid heeft een noodpakket voor bedrijven ter beschikking gesteld. Indien bedrijven meer dan 20% omzetverlies hebben, kunnen ze hier een beroep op doen. KLM doet dat natuurlijk.

Voorbeeld: Bij 100% omzetverlies betaalt de overheid 90% van de loonkosten. Bij 50% omzetverlies betaalt de overheid 45% van de loonkosten (90% van 50%).

Dan moet KLM de werknemers wel in dienst houden en de werknemers volledig doorbetalen, dat is de voorwaarde. KLM probeert daar onderuit te komen door tijdelijke contracten niet te verlengen en de contracten met de uitzendbureaus op te zeggen. Dat is in strijd met de voorwaarden die de minister stelt: de situatie handhaven van voor de crisis! Het ziet er naar uit dat we hier een harde aanvaring krijgen met KLM.

Bijzonder jammer, aangezien FNV ten volle bereid is de noodzaak van aanpassingen onder ogen te zien. We weten dat nog nooit zo’n situatie zich heeft voorgedaan en willen daarnaar handelen.

Maar dan moet KLM wel eerlijk omgaan met de geboden hulp. Het gevolg van deze onduidelijkheid is dat uitzendkrachten nu zonder werk zitten, geen inkomen hebben, terwijl de overheid dit nu juist wilde voorkomen.

Aanpassen van roosters en werkwijzen

Er is geen sprake meer van een verwacht werkdruktepatroon. En er is bovendien sprake van een groot ziekteverzuim (ziek en thuis vanwege richtlijnen RIVM). FNV is bereid om voor de duur van het noodfonds (3 maanden) aanpassingen toe te staan die KLM in staat stelt werkaanbod en beschikbaarheid van werknemers op korte termijn aan elkaar aan te passen. KLM zal niet ingeroosterd KV verlof zo veel mogelijk in deze maanden inroosteren.

Let wel: de basisroosters veranderen niet, daardoor blijft de onregelmatigheidstoeslag ongewijzigd. De wijzigingen vinden plaats in het persoonlijk rooster.

Leegloopdagen

Het zal veelvuldig voorkomen dat je dienst hebt, maar er geen werk is. Dan wordt gekeken of je elders ingezet kunt worden. Kan dat niet? Dan kun je naar huis, maar je bent dan wel oproepbaar. Wij gaan met KLM afspraken maken over deze oproepbaarheid. Ook gaan we met KLM praten over de opbouw en afbouw van vakantiedagen in de periode van met veel leegloop.

Geplande vakanties

Velen hebben vakanties gepland in deze periode van corona ellende. Veel reizen zijn daardoor in het water gevallen. Dat staat buiten de verhouding met KLM en dient met reisorganisatie/hotel/vliegmaatschappij geregeld te worden.

Wat wel met KLM te maken heeft, is de vraag of de dagen terug gegeven mogen worden. FNV heeft een dringend beroep op KLM gedaan om de algemene order dat nergens dagen teruggenomen worden van tafel te halen. Dan zou per afdeling nog maatwerk geleverd kunnen worden. Er zijn ook nog afdelingen waar volledig doorgewerkt wordt en waar geen leegloop ontstaat door het teruggeven van dagen.

KLM heeft ons verzoek in beraad genomen, maar gaf niet veel hoop op een positieve uitkomst. We hebben inmiddels met onze juristen gesproken over deze kwestie. Juridisch lijkt de kans op succes klein.