Hoeveel lopen winkelmedewerkers mis door onbetaald werken?

Steekproef bij Zeeman en C&A. Let op: online meeting op komst!

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 25 april 2024

Herkenbaar? Voor openingstijd eerder op het werk zijn om de kassa op te starten. Of na sluitingstijd moeten wachten om de winkel samen af te kunnen sluiten. Word jij hiervoor betaald? Daar heb jij wel recht op! Vanuit Zeeman en C&A krijgen we veel meldingen. Onbetaald werk noemen wij loondiefstal. Speelt dit bij jou? Maak een berekening hoeveel je misloopt en stuur die naar de FNV. We delen een paar voorbeelden:

Zeeman

Een filiaalbeheerder van Zeeman hield een week bij hoeveel zij onbetaald aan het werk is. Zij kwam uit op 2 uur per week. Dat komt vooral doordat het werk voor en na de dienst 2 keer een kwartier bedraagt. 'Voor iemand met een contract van boven de 30 uur per week, loopt dit in 7 jaar op tot een totaalbedrag van meer dan 10.000 euro.'

De lonen bij Zeeman liggen op of net boven het minimumloon. Wij komen uurlonen tegen van precies minimumloon voor winkelmedewerkers (13,27 euro), tot iets boven de 15 euro bij filiaalbeheerders. Een winkelmedewerker berekende dat zij door de loondiefstal per jaar meer dan 1200 euro misloopt. ‘Dat is in mijn ogen niet eerlijk’, vertelt zij.

C&A

Een medewerker van C&A vertelt dat er in de winkel zowel in de ochtend als in de avond 12 minuten gewerkt wordt zonder dat die tijd wordt uitbetaald. Soms zijn de collega's nog langer aan het werk. Opgeteld is dat al snel 60 minuten per week. De medewerker verdient 14,30 per uur. Per maand komt dat dus uit op zo'n 57,20 euro, per jaar op meer dan 600 euro. 'Ik werk al vele jaren voor C&A, dus tel maar uit hoeveel ik misloop.'

We horen ook van medewerkers dat zij in eigen tijd moeten meedoen aan vergaderingen en werkoverleg van het bedrijf. Ook hier geldt: als je werkt, dan moet daar gewoon loon tegenover staan!

Wat doen we met deze meldingen?

Als meer collega’s zich uitspreken, dan staan we sterker! Bereken wat je misloopt en stuur ons een mail. Op onze volgende (online) vakbondsbijeenkomst op woensdag 29 mei om 19:30 maken we een plan. Samen gaan we bij de directie aandringen op uitbetaling. De FNV heeft al een brief gestuurd aan de directies van Zeeman en C&A. We merkten dat de problemen ontkend worden. Wel is er al lichte beweging bij Zeeman, waar (assistent)-filiaalmanagers in een hogere schaal zijn ingedeeld.

Veel aan de hand met de lonen

De loondiefstal in de winkelstraat staat niet op zichzelf! Er spelen veel andere problemen. Zoals: te lage lonen. Weinig perspectief in loongroei; ervaring en extra taken worden niet beloond. Wij noemen dat de loonfuik. Ook horen we dat er in sommige winkels gerommel is met toeslagen.

We kunnen dit samen veranderen. In het hele land zijn winkelmedewerkers die het tijd vinden dat we ons uitspreken. Ook ondertekenen mensen onze petitie of delen flyers uit. Wil je meepraten over hoe we elkaar kunnen versterken? Meld je aan voor onze online meeting op woensdag 29 mei, om 19:30. Stuur een mail aan linda.vermeulen@fnv.nl of danielle.wiek@fnv.nl