Directie Zeeman zet (assistent-) filiaalbeheerders in andere schaal

‘maak ik een mini-stapje, of ga ik erop achteruit?‘

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 11 april 2024

Veel winkelmedewerkers van Zeeman zitten in de loonfuik, ofwel vast op het minimumloon. Ook de lonen van filiaalbeheerders bij Zeeman blijven al jaren achter. De FNV heeft de directie van Zeeman aangeschreven om hierover in gesprek te gaan. Het is tijd voor respect. Vooralsnog blijft het stil vanuit het hoofdkantoor. Maar we zien wel een lichte beweging.

Lichte beweging

Plotseling heeft de directie filiaalbeheerders en assistent-filiaalbeheerders in een hogere schaal geplaatst. Werk jij bij Zeeman? Laat ons weten wat jij vindt!

Onrust in de winkels

Het is goed dat de directie van Zeeman doorheeft dat er onrust is in de winkels. Die onrust gaat over de achterblijvende lonen en over het onbetaald werken voor en na de dienst. Veel medewerkers vinden dat het tijd is voor respect. Zij vinden dat werk, ervaring en extra taken moeten worden beloond. Zeeman moet aandacht hebben voor de medewerkers in Nederland, en niet alleen maar bezig zijn met expansie in het buitenland.

Filiaalbeheerders in hogere schaal

Filiaalbeheerders hebben deze maand te horen gekregen dat zij in een hogere schaal zijn geplaatst. Assistent-filiaalbeheerders gaan van schaal C naar schaal D. Filiaalbeheerders gaan naar schaal F. Dat klinkt als goed nieuws. In de cao retail (op blz 30) lees je welke bedragen bij deze schalen horen. Je ziet dat het zin heeft om met de FNV aan de bel te trekken. Maar er zit helaas een addertje onder het gras

Waar zijn mijn ervaringsjaren?

We horen van filiaalbeheerders die al vele jaar bij Zeeman werken, dat zij lager in de nieuwe schaal zijn ingedeeld. Bijvoorbeeld op ‘3 in plaats van 4 ervaringsjaren’. Zij gaan er misschien 10 euro per week op vooruit. Dat is natuurlijk niks! Zeeman heeft de functies opnieuw gewaardeerd, maar schaalt jou in alsof je een andere functie gaat doen. Het enige voordeel van de nieuwe schaal is, dat je de komende jaren wel verder kunt groeien als je nog niet op het maximum van de schaal zit.

Let op: De functieherwaardering leidt niet tot een herziening van het aantal ervaringsjaren, maar alleen van toepasselijke schaal. Voorbeeld: een werknemer in schaal C met 4 ervaringsjaren, zou overgezet moeten worden naar schaal D met 4 ervaringsjaren.

Toeslagen anders berekend

We horen ook van filiaalbeheerders dat zij er aan de ene kant in schaal op vooruit gaan, maar dat er aan de andere kant toeslagen worden ingehouden. Sommige mensen gaan er nu zelfs op achteruit.

Ga jij er op achteruit? Of zijn jouw ervaringsjaren niet meegenomen? Wij adviseren je om hierover contact op te nemen met HR van Zeeman, want dit mag natuurlijk absoluut niet de bedoeling zijn.

Wat vind jij?

Werk jij bij Zeeman en vind je dat het tijd is voor een échte loonsverhoging? Wij maken samen met medewerkers van C&A plannen. Wij zijn benieuwd naar je ideeën. Meld je aan bij FNV-bestuurders linda.vermeulen@fnv.nl of danielle.wiek@fnv.nl als je wil meedenken over acties die we samen kunnen ondernemen. Ook kun je onze petitie tekenen. Het is tijd voor respect!