Vakbondsinformatie over Blokker

Gerommel bij Blokker, medewerkers maken zich zorgen

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 27 maart 2024

Bij de FNV komen veel telefoontjes binnen van leden die bij Blokker werken. We zetten de informatie vanuit de vakbond voor je op een rijtje.

FNV Vakbond

Gerommel bij Blokker

Media berichten veelvuldig over gerommel bij Blokker. We lezen dat Blokker in de etalage staat en dat de leiding op zoek is naar financiering. Gezien het gerommel en de faillissementen van andere merken uit de Mirage Groep, BCC en Big Bazar, zijn zorgen van medewerkers terecht.

De vakbond heeft tot op heden geen nadere informatie gekregen vanuit de directie. Reden: de directie is fel gekant tegen vakbonden en onafhankelijke inspraak van medewerkers. Dat blijkt vooral uit het feit dat Blokker al vele jaren zonder cao zit en er geen sprake is van normale loonontwikkeling.

Wat is de toekomst van mijn winkel?

We kunnen ons voorstellen dat je veel vragen hebt. Ontslagen worden, of de dreiging daarvan, is ingrijpend, want werk is zoveel meer dan alleen een manier om geld te verdienen. Zeker als je ontzettend trots bent op het werk, wat je doet en het bedrijf waar je werkt. De VAKbeweging, een samenwerking tussen FNV en CNV, organiseert geregeld informatiebijeenkomsten waarbij de nadruk ligt op begeleiding van werk-naar-werk.

Wat vindt de FNV?

In de winkelstraat wordt een pervers spel gespeeld over de ruggen van medewerkers. Helaas trekken werknemers vaak aan het kortste eind. We vinden het triest dat winkeleigenaren steeds maar herhalen dat de problemen door 'hoge loonkosten' komen, terwijl we allemaal weten hoe laag de lonen in de winkelstraat zijn.

De FNV vindt dat er betere wetten moeten komen, zodat de mensen die voor het bedrijf werken niet met lege handen komen te staan. Wij pleiten er bijvoorbeeld voor bij de politiek dat je ook bij een faillissement een transitievergoeding meekrijgt. Nu is dat helaas niet het geval.

Wat zijn mijn rechten?

Na een faillissement is de curator verantwoordelijk voor een goede afwikkeling. De curator informeert je onder andere over de opzegtermijn. Zo kan het zijn dat je na faillissement nog in dienst bent en je werk nog moet doen. We hebben op onze site de informatie over loon en pensioen op een rij gezet.

Hoe zit het met mijn cao?

Leden van de FNV hebben drie jaar geleden bij de directie van Mirage aangegeven dat het tijd is voor een leefbaar loon en andere afspraken om het werk goed te doen. Helaas heeft de directie alles op alles gezet om deze onderhandelingen over een nieuwe cao uit te stellen en af te stellen. Medewerkers houden de winkels draaiend en zorgen voor de omzet. Helaas hebben we te maken met een winkelleiding die er keer op keer laat merken de werknemers als sluitpost te zien.