Update kwartaaloverleg vakbonden en Albert Heijn

Cao Albert Heijn Logistiek

Door Redactie 12 september 2023

Op maandag 4 september was het kwartaaloverleg tussen vakbonden en Albert Heijn. Dit gebeurt 4 keer per jaar. Ook was er voor het eerst een overleg met uitzendbureau Otto, Albert Heijn en de vakbonden.

cao nieuws lezen

Dit willen wij voorlopig ook met regelmaat doen, in ieder geval zolang het nog niet goed gaat met de roosters en de norm voor uitzendkrachten. Hopelijk zit Tempo team de volgende keer ook aan tafel. Met dit nieuwsbericht willen we jullie informeren over wat er is besproken en vertellen van onze plannen voor de komende tijd.

De belangrijkste punten uit het kwartaaloverleg

We hebben de cijfers van q1 en q2 besproken, de instroom en uitstroom van medewerkers en de RVU-cijfers.

Meer vaste banen

We hebben gesproken over de uitvoering van de cao-afspraak voor meer vaste banen. AH heeft de vacatures hiervoor opengesteld. De 100 fte worden gelijkmatig verdeeld over alle locaties behalve Hoorn. De 25 zondag-parttimers die een contract voor onbepaalde tijd zouden krijgen, hebben dat ondertussen gekregen.

Urenuitbreiding parttimers

Wat betreft de afspraak over urenuitbreiding voor parttimers heeft AH ons geïnformeerd dat de meerderheid van de verzoeken is goedgekeurd. Hierbij is belangrijk om te vermelden dat het voor een uitbreiding op een doordeweekse dag niet nodig is dat er een urenuitbreiding op de nacht voorafgaand aan die dagdienst tegenover staat. Urenuitbreiding op een andere doordeweekse nacht is ook goed. Mocht jouw aanvraag worden afgewezen en je bent het er niet mee eens, meld je dan bij een kaderlid.

Werkgroepen

De werkgroepen over flexibele inzet van personeel en over uit de nacht gaan voor DCM en shift- en teamleiders worden binnenkort opgestart.

Uitleg all-in-loon

We hebben om een precieze uitleg gevraagd over het all-in-loon zodat parttimers hun salaris kunnen controleren en zelf berekenen of het klopt. AH heeft dit uitgelegd en gaat aan een betere uitleg hiervan op SAM werken.

Wij hebben aan AH verteld wat de meest voorkomende problemen zijn waar vakbondsconsulenten mee moeten helpen.

Roosters voor uitzendkrachten

Wij hebben aan AH en Otto gevraagd hoe ze de afspraken over roosters voor uitzendkrachten uitvoeren. Zoals jullie weten, zijn we het in de kern met elkaar eens, maar waren we het niet eens over de flexibele eindtijd die AH hanteert en was er ook een verschil van interpretatie over hoe we de wisseling van dienst gaan meten.

In de praktijk blijkt dat de roosters op tijd bekend worden gemaakt en dat de wisselingen van dienst minder zijn geworden. Dat is fijn! Maar we hebben Albert Heijn en Otto ook gewezen op een aantal dingen die nog fout gaan. Soms wordt bijvoorbeeld het rooster wel gewijzigd korter dan 2 weken vooruit en sommige planners houden er een eigen interpretatie van de afspraken op na. Otto heeft toegezegd dit verder te verbeteren. Wij hebben erop aangedrongen dat 'vrijwillig wijzigen' echt vrijwillig moet zijn.

Onze vrees dat mensen vaak eerder naar huis zouden worden gestuurd of zouden moeten overwerken, is nog amper voorgekomen. Wel incidenteel overwerk, maar dat mag volgens de overwerk-paragraaf in de cao, tenzij je vanwege belangrijke privé afspraken echt niet langer kan blijven. Geef dat dan ook aan. We zullen hier scherp op blijven, want we beseffen ons goed dat de zomerperiode zeker niet representatief is en we blijven het oneens met hoe AH onze cao-afspraak interpreteert waar jullie zo hard voor hebben gestreden.

We zullen op het volgende overleg ook inzicht krijgen in hoe de roosters worden gemaakt om te kijken hoe we de meest zware overgangen nog uit de roosters kunnen halen. Bijvoorbeeld de overgang van dagdienst naar nachtdienst in het weekend. Blijf het aangeven bij de organizers (contactgegevens onderaan) of kaderleden als er toch niet wordt gehouden aan onze cao-tekst: De werkroosters van uitzendkrachten worden 2 weken van tevoren vastgesteld. Wijzigingen van het rooster vinden alleen met wederzijdse instemming plaats. Het is de intentie om de wisseling van dienst in de week tot maximaal één keer per week te beperken.

Norm

Uitzendkrachten worden nog steeds beoordeeld op het behalen van de planningsnorm. Sterker nog, wie geen 100% haalt, wordt door Albert Heijn en Otto onder druk gezet en eventueel zelfs weggestuurd naar een ander bedrijf, horen wij van onze leden. Wij hebben Albert Heijn en Otto geconfronteerd met de boosheid van de werkers hierover en om uitleg gevraagd. Want volgens ons is de norm ten eerste te hoog en ten tweede is het niet de bedoeling dat mensen puur en alleen op de norm worden afgerekend. Dat staat zelfs in de cao van Albert Heijn, onder artikel 10.6.

Frappant is dat Albert Heijn alle verantwoordelijkheid voor de behandeling van uitzendkrachten van zich afwijst. Otto zou de werkgever zijn en de gesprekken met hun medewerkers voeren, niet Albert Heijn. Otto bevestigt dat zij de gesprekken voeren, maar geeft aan dat het altijd maatwerk is en het niet halen van de norm ook een indicatie kan zijn dat iemand niet goed bij het soort werk past en het overplaatsen (lees: wegsturen) van mensen die de norm niet halen dus ook een goede zaak kan zijn.

Hier zijn we dus nog niet klaar mee. Albert Heijn heeft in ieder geval de toezegging gedaan om ons inzicht te geven in hoe de norm precies wordt berekend. En volgende week, op woensdag 13 september, zullen we apart met Otto gaan zitten en spreken over de behandeling van uitzendkrachten met betrekking tot de norm. We roepen iedereen op om voorbeelden van hoe je wordt aangesproken over de norm, met zo veel mogelijk bewijs daarvan, te delen met onze kaderleden of de organizers.

Zie hieronder de contactgegevens van de organizers. De kaderleden vind je op het informatiebord in je DC.

Corné (Zwolle): 06 53362330
Jose (Pijnacker): 06 12795639
Mehmet (Zaandam, Geldermalsen): 06 38171319
Annemarie (Geldermalsen): 06 18512629
Peter (Tilburg): 06 38171320

Flexcongres

Op zaterdag 7 oktober organiseert FNV een congres voor uitzendkrachten. Zo willen we het verhaal van flexwerkers in Nederland bij de politiek onder de aandacht brengen (minister Karien van Gennip van Sociale Zaken zal aanwezig zijn) en uitzendkrachten een mogelijkheid bieden om ervaringen uit te wisselen met vakbondsstrijders bij andere bedrijven. Meer info en aanmelden

Cao-tekst 2023-2024

Voor de zomer waren we begonnen om het cao-akkoord om te zetten in een definitieve cao-tekst. Dit zit in de afrondende fase. We verwachten daar in september mee klaar te zijn.

Cao 2024

Denk alvast na wat jij belangrijk vindt voor in de volgende cao, want in de herfst zullen we starten met de voorbereiding op de volgende onderhandelingen. En dat zal beginnen met een enquête voor alle werkers bij Albert Heijn. Samen voor een nog beter resultaat in 2024!

Meer over je cao

Op de cao-pagina Albert Heijn Logistiek vind je meer nieuws en informatie.

Samen staan we sterk(er), word lid van de FNV

Jij en je collega’s verdienen beter! Om met werkgevers meer loon af te kunnen spreken, hebben we een sterkere vakbond nodig. Met meer leden staan we namelijk sterker tijdens de onderhandelingen. Wil jij een hoger loon, zodat je alles kunt blijven betalen? Help mee en word lid van de FNV. Ben je al lid? Maak dan een ander lid en verdien 10 euro.

Check Mijn FNV

We houden je via de mail op de hoogte van de ontwikkelingen. Ben je lid, maar heb je nog geen mail ontvangen? Controleer dan jouw gegevens in Mijn FNV.